Året är alldeles snart slut och det är dags att blicka framåt! Vad kommer att hända i PR- och kommunikationsvärlden? Vi har samlat några trender som vi tror kommer att bli allt viktigare framöver!
- Personal branding och thought leadership
Det är inte längre bara ledare och visionärer som inser vikten av att bygga sitt eget personliga varumärke. Vi ser detta tydligt, det är inte längre bara vd:ar som kommer till oss och vill ha hjälp. Nu börjar företagen på allvar att inse värdet av att profilera fler av sina medarbetare, både för att på så sätt stärka företagets varumärke, men också för att företaget inte ska vara så sårbart om nyckelpersoner försvinner (och vi vet att nyckelpersoner kommer att försvinna, trenden med en allt rörligare arbetsmarknad, den sk gigekonomin, har väl inte undgått någon?).
Här hittar du våra tidigare blogginlägg om du är intresserad av personal branding.
- Ta kontroll över ditt digitala ekosystem
Hur ser ditt digitala ekosystem ut egentligen? Vad hittar man vid en snabb googling av dig? Är det tydligt vem du är, vad du står för och vad du kan bidra med? Jag skriver ”du” nu, men det gäller naturligtvis företag i lika hög grad. Hur ser hemsidan ut, nyhetsflödet och de sociala kanalerna? I en tid när alla skapar innehåll – hur särskiljer du dig? Ta reda på var du står idag och ta kontroll över din digitala närvaro med en genomtänkt strategi.
Här finns våra tidigare blogginlägg om du vill läsa mer om sociala medier.
- Socialt ansvarstagande måste vara äkta
Dagens medarbetare blir allt mer värderingsstyrda (den trenden har väl heller inte undgått någon), och det är något som alla företag måste ta ställning till. Idag handlar det om att matcha medarbetare och företag med samma värderingar med varandra och det innebär att det är nödvändigt för alla företag att vara tydliga med vad de står för och vad man kan förvänta sig av dem. Men det är också ytterst viktigt att man som företag gör sin läxa och bara kommunicerar saker som man genuint står för. Vi som konsumenter blir allt känsligare för tomma ord och värderingar som inte hänger ihop med handlingar, vi ser snabbt skillnad på äkta engagemang och politiskt korrekta budskap som mest används för att sälja något. Och då blir domen hård.
Kendal Jenners kampanj för Pepsi från i våras är ett exempel på när det blir helt fel.
Här kan du läsa om fler trender
4 Key PR Trends to Watch in 2018