Profilera dig på Linkedin

Blogg
september 12, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Dela med dig

Om du har ett yrke där det finns arbetsprover att visa, ska du göra det. Du kan också länka till din blogg eller hemsida, till Facebook eller Twitter. Så länge du tror att det ökar dina odds att få jobbet.

Samla ihop dina rekommendationer

Inget höjer trovärdigheten som när någon annan intygar hur bra du är. Samla rekommendationer från chefer, kollegor, kunder, mentorer och coacher.

Visa upp dina grupper

Gå med i grupper som är kopplade till branscher som indikerar att du är nyfiken och uppdaterad av vad som händer i din och närliggande branscher. De visar också på att du är intresserad av din karriär, och har en önskan att utveckla relationen med andra.

Skriv en informativ profilrubrik

Din profilrubrik är ett kort och effektiv sätt att få andra att förstå och komma håg vem du är. Välj ord och uttryck som gör att läsaren snabbt få en bild om vem du är och vad du kan. Den ska väcka nyfikenhet önskan att vilja läsa mer.

Välj profilbild med omsorg

Välj en ansiktsbild med hög kvalitet som ger en professionell känsla. Partyfoton, tecknade bilder och söta bilder på barn eller husdjur passar kanske som profilbild på andra sidor, men inte i ett professionellt nätverk som Linkedin.

Visa dina meriter

Här ska du rada upp vad du har åstadkommit. Lista dina prestationer, resultat, utbildningar och kurser.

Summera

Din professionella summering är några av de bäst formulerade meningar från dina an- sökningsbrev de som träffsäkert beskriver dina mål och kvalifikationer. Skriv en kortfattad text eller en enkel punktlista.

Lägg till nyckelord

För att rekryterare ska hitta dig, så behöver du lista ut vilka ord han eller hon säker på. Dessa ord ska du sedan använda i din profil så att du rankas högre när sökningarna görs. Osäker på att veta vilka du ska använda så upp de jobbannonser som tilltalar dig mest och se vilka ord som används där.

Relaterade Inlägg

Effektiv kommunikation
Blogg
september 29, 2022

Sex sätt att bli mer effektiv när du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen

Du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen. Du känner dig lite nervös och osäker, fast du egentligen tycker att det du…
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.