Så får du större inflytande på jobbet

Blogg
september 27, 2017
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Många av oss har nog, vid ett eller annat tillfälle i vår karriär, känt ett visst mått av frustration och stagnation – att vi inte riktigt kommer någonstans. Kanske beror det på att våra idéer inte vinner gehör, att chefen inte lyssnar eller att vi inte får jobba med det vi tycker är roligt att göra. Ibland är det ett tecken på att det är dags att söka sig vidare till en annan arbetsgivare eller ett annat område. Men ofta beror det helt enkelt på att vi behöver ta lite mer plats och öka vårt inflytande på jobbet.

Ett ökat inflytande och att kunna påverka i större utsträckning, oavsett om det är på jobbet eller i livet i stort, handlar till största delen om din förmåga att skapa goda relationer och hur du uppfattas av din omgivning.

Tänk på att se varje situation och relation som ett nytt tillfälle att visa vem du är och hur du kan bidra.

Här är fem tips för dig som vill stanna kvar hos din arbetsgivare och öka ditt inflytande: 

  1. Påverka din chef

Skapa en bra relation till dig chef genom att vara engagerad och effektiv. Se till att vara en problemlösare, gå inte bara till din chef när du har problem med något utan kom med förslag på lösningar och nya, kreativa idéer. Se till att bli en person som man kan räkna med, som kan lösa problem och som kommer med smarta idéer. Att stå högt i kurs hos chefen är ett bra sätt att få mer inflytande. Det låter självklart (och är det också), men det är lätt att glömma bort.

  1. Påverka möten

Vi spenderar alla en massa tid i möten, inte minst interna möten, och många ser det som slöseri med tid. Men tänk på att möten kan vara ett utmärkt sätt att öka sitt inflytande. Genom att bli den person som lyssnar när andra pratar och som kommer med lösningar och förslag när de andra tystnar och tittar ner i bordet, kommer du snabbt att öka ditt inflytande. Tänk dock på att inte tycka till om allt, den som pratar mest riskerar att tappa trovärdighet, håll dig till dina ämnen och kompetensområden. Tricket är att vara närvarande när de andra tappar intresset och att ta kommandot över dina egna frågor.

  1. Påverka dina kollegor

Många av dina kollegor vill sannolikt ha någon att prata med och ventilera problem. Se till att bli en person som lyssnar, men håll dig neutral och försök att inte bli indragen i andras konflikter. Var ett stöd för kollegor som behöver det och var noga med att alltid hjälpa andra där du kan. Man ska inte underskatta effekten av lite gammal hederlig vänlighet!

  1. Påverka ditt team

Alla team består av människor med olika egenskaper, kompetenser och sätt att kommunicera och arbeta. Ett sätt att öka sitt inflytande i teamet är att vara den som ser till att alla känner sig värdefulla. Se till att arbeta aktivt med ditt team för att undvika missförstånd och kommunikationsproblem, bygg en kultur där ni i teamet lyssnar på varandra och arbetar tillsammans. Om du uppskattar och respekterar andra kommer de att uppskatta och respektera dig tillbaka.

  1. Påverka dig själv

Glöm inte bort dig själv! Ta dig tid att fundera på din egen utveckling och dina behov. Du kommer inte kunna påverka andra om du inte vet vad du själv vill och är tydlig med det.

 

Pia har skrivit en hel del om detta i sin bok, köp den gärna här om du vill läsa mer.

Relaterade Inlägg

Blogg
april 20, 2022

Lär av den bästa – Steve Jobs

Som gammalt Apple-fan och har jag följt både företaget och grundaren Steve Jobs under många år. Jag är precis som många andra väldigt imponerad…
Blogg
mars 30, 2022

Starka varumärken står för något

Många företag pratar mest om sina erbjudanden, men det är svårt för att inte säga omöjligt att särskilja sig baserat på rationella produktfakta. Det…
Följ oss
©2017 All Rights Reserved.