Ibland kan man ju nästan tro att det är en allmän uppfattning att dom som har flest Facebook-kompisar eller Linkedin-kontakter är de som är mest lyckade. Jag drar mig till minnes hur det var när jag var liten (jag vet, det var på stenåldern), då samlade man ”filmisar” (bilder på filmstjärnor i kortleksformat) och den som hade flest var bäst.
Jag ser på det så här: Ditt nätverk är alla du har en personlig relation till och ju bättre relationer du har med olika människor desto större glädje har du av ditt nätverk. Det betyder också att när du vill ingå i någons nätverk i sociala medier så hör det till god ton att, precis som IRL, att presentera sig om man inte har träffats förut. Jag får mängder av förfrågningar från personer som jag inte har en aning om vilka dom är. Varför inte bemöda sig att skriva några rader och presentera sig?
Läste också följande på en rekryteringssajt ”Nätverkande handlar kort sagt om att lära känna människor som kan hjälpa dig att utveckla dina framtidsutsikter för din karriär”. Det är förvisso sant, men jag gillar inte alls den formuleringen, eftersom den lätt kan tolkas som att nätverkande är en ensidig relation. Med en vinnare.
Nä, det handlar om att utnyttja någon, konsten är att i första hand vilja bidra och hjälpa andra i sitt nätverk, utan att vänta sig något tillbaka. Ett nätverk ska underhållas och vårdas. En förutsättning för bra relationer är att du ser till att lära känna dem som ingår i ditt nätverk. Du måste ge dem lite tid och engagemang.
Alla människor med starka personliga varumärken är duktiga relationsbyggare och de tänker alltid winwin. Ditt nätverk kan vara din allra viktigaste investering. Fråga dig själv – vad har jag gjort för mitt nätverk idag?
Några tips för att utveckla bra nätverk är:
– Hjälp till – dela med dig av kunskap och kontakter
– Tipsa om aktiviteter, artiklar och annat som du tror att någon eller några i ditt nätverk kan ha glädje av
– Visa engagemang och uppskattning
– Håll vad du lovar
– Ät lunch eller ta en fika utan annat syfte än att ha trevligt