Sex tips för en lyckad PR-strategi

Blogg
juni 8, 2022
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Vill du bli en uppskattad och välkänd person på ditt företag eller inom ditt område? Vill du hamna top-of-mind på kundernas mentala shoppinglistor? Ja, det är väl något som många av oss drömmer om. Men det kommer inte gratis, det krävs ett konsekvent och långsiktigt arbete. Något som kan vara en utmaning, inte minst för alla småföretagare. En bra början är att sätta ihop en PR-plan, och självklart synka den med företagets vision och affärsmål.

Idag är de flesta överens om att PR är bra och viktigt, men många har en luddig bild av vad det innebär och hur man bör arbeta. Många tror att PR är synonymt med publicitet, kanske inte så konstigt eftersom nyhetsartiklar, intervjuer och reportage ofta är det synliga resultatet av många PR-aktiviteter. Men PR är egentligen ett bredare begrepp som handlar om påverka vad andra tycker och tänker om ett varumärke, oavsett om det är ett företag, en produkt eller person.

En smart kommunikationsstrategi är en förutsättning för att bygga både ditt eget och företagets varumärke. Men för att uppnå goda effekter gäller det att ha en långsiktig strategi och att arbeta metodiskt – PR är ingen quick fix.  Några saker att tänka på:

1. Vilka är dina målgrupper: Vilka är de? Vad intresserar dem? Vad är viktigt för dem? Vilka behov har de? Vad kan de om ditt expertområde? Var finns de?

2. Syfte med ditt PR-arbete: Vad vill du åstadkomma? Vad vill du att målgruppen ska tänka, tycka, veta, göra? Vad vill du (ni) bli välkänd och uppskattad för?

3. Lyft fram din (och ev dina kollegors) expertis: Din expertis är inte det du vill vara bra på, utan det du faktiskt är bra på. Det ska vara baserat på fakta och gå att leda i bevis. Annars bygger du luftslott som riskerar att brista vid minsta syning. Lyfta fram din kompetens och dela med dig av den till andra. Det bidrar till till trovärdighet och top-of-mind-status.
Idag finns det oändliga möjligheter till varumärkesbyggande, givet att du är beredd att lägga ner lite tid och energi. Du kan till exempel föreläsa, podda, vlogga eller använda sociala medier. Du kan skriva böcker, artiklar, krönikor och nyhetsbrev. Du kan samarbeta med andra välrenommerade företag, personer och organisationer som gör liknande saker som du, som delar dina värderingar och ser vinsterna med ett samarbete.

4. Kanaler och content: Vilka sociala mediekanaler vill du satsa på och är du säker på att det är där målgruppen finns? Det är bättre att satsa på några få kanaler än och göra det bra, än att göra halvdana insatser lite överallt. Se till att ditt innehåll är intressant och relevant för din målgrupp – om ingen vill läsa/lyssna/titta är det bortkastad tid. Eller framför allt – om inte rätt personer engagerar sig i ditt innehåll är det bara att göra om och göra rätt. För att få rutin på PR-arbetet – gör en innehållskalender (det är allt innehåll du tänker producera under ett år)

5. Följ 80/20-regeln. Det finns ingen hemlig formel för att engagera din publik på sociala medier, men att tillämpa ”The 80/20-regeln” bör alltid vara en viktig del av din sociala mediestrategi. Det handlar helt enkelt om detta: använd max 20 procent av ditt innehåll för att marknadsföra ditt eget varumärke (typ; titta på mig vad bra jag är!) och ägna 80 procent åt innehåll som verkligen intresserar och engagerar din publik. Fråga dig alltid: varför ska andra bry sig om det jag skriver? På vilket sätt kan det här inlägget hjälpa andra?

6. Mät och utvärdera: Det som är roligt i dagens digitala samhälle är att nästan all kommunikation går att mäta – du ser direkt vilken effekt ett blogginlägg eller ett utskick får. Testa och analysera; du kommer sannolikt snabbt att lära dig vilken typ av innehåll som fungerar bäst i vilken kanal. Kom ihåg att engagemang och lojalitet går före likes! Äkta engagemang från dina följare och kunder är mycket viktigare än många likes.

Vill du veta mer? Köp gärna boken som jag och en kollega har skrivit här

Relaterade Inlägg

Blogg
april 24, 2023

Drömchefens egenskaper där LYSSNA är den viktigaste

Kraven på dagens ledare är många och kommer från alla håll och kanter; uppifrån, utifrån och inifrån. Det är inte lätt att vara en…
Blogg
mars 31, 2023

TEDxStockholm presenterar åtta idéer och åtta talare

De flesta av er har säkert någon gång lyssnat på ett TED talk, vi har inspirerats och fascinerats av fantastiska talare som Simon Sinek,…
Följ oss
©2022 All Rights Reserved.