Att marknadsföra en idé, ett företag eller produkt genom sin personlighet är på intet sätt en ny företeelse – människor har profilerat sig för att lyckas sedan urminnes tider. Men begreppet personligt varumärke är tämligen nytt, det myntades av den amerikanske marknadsföringsgurun Tom Peters i mitten av 90-talet. Då skrev han en uppmärksammad artikel i tidningen Fast Company där han menade att det nu var hög tid att titta på hur framgångsrika produkt – och företagsvarumärken gör för att lyckas och ta rygg på dem. På en allt tuffare arbetsmarknad är det dags att ta kommandot över våra karriärer och utveckla starka personliga varumärken. Han var, mig veterligt, den första som talade om att vara sin egen chef i företaget JAG AB, fullt ansvariga för vår egen utveckling och karriär och våra egna beslut. Idag, nästan 20 år senare, är dags att ta fram kristallkulan och titta lite framåt. Här kommer några spaningar jag har gjort inför 2015/2016:
1. Allt fler företag fattar poängen med personal branding
Intresset för ämnet bara växer, och jag är helt säker på att personal branding kommer att vara en självklar del i ledarskaps – och talent managementprogram framöver. Det kommer också att vara ett sätt för team att tänka och jobba på och det kommer förstås vara en viktig del i corporate branding. Det här är så viktigt att jag är övertygad om att alltfler företag kommer att erbjuda sina anställda kurser i hur man utvecklar sitt personliga varumärke.
2. Personal Brand Trainer blir ett nytt yrke
Att personligt varumärke och personal branding är begrepp i tiden har nog inte undgått någon. Efterfrågan på människor som kan ämnet är stor. Karriärrådgivare och karriärcoacher, konsulter och HR kommer att vilja lära sig mer och kanske till och med börja jobba som Personal Brand Trainer. Är du intresserad? Certifiera dig hos oss!
3. Personal branding handlar om att tänka winwin
Allt fler fattar att personal branding och egennytta inte hänger ihop. Ingen orkar med någon med ett uppblåst ego, som bara tänker på sig själv. Istället är det gemensam nytta och partnerskap som gäller. Personer med starka personliga varumärken är bra på att samverka, bra på att bygga förtroendefulla relationer och att tänka winwin.
4. Allt fler företag kapitulerar inför sociala medier
Företag har länge varit restriktiva med att låta sina anställda vara ute på sociala medier under arbetstid. Men nu kommer företagen att kapitulera. Vi vet ju ändå att alla är därute i cyberrymden, varför inte se till att dra nytta av det istället och se till att medarbetarna blir varumärkesambassadörer? Framöver kommer det att vara ett krav att alla ska veta hur man, på bästa sätt, använder sociala medier för att göra ett bättre jobb. Och man förväntas dessutom att utveckla sitt eget varumärke och använda sina kontakter för att hjälpa företaget att lyckas.
5. Digital profil nödvändig för alla yrkesverksamma
Du måste ha en digital profil, du har helt enkelt inte råd att låta bli. Alla måste nu lära sig hur man effektivt bygger upp sin omlineprofil. Nätet är som en gigantisk databas som ingen längre kan negligera. Här letar alla uppdragsgivare, arbetsgivare och rekryterare efter potentiella kandidater. Här söker vi samarbeten och bygger relationer med andra.
6. Kuratera är det nya buzz-ordet
Trenden går från att skapa innehåll till att kuratera innehåll. Kuratera är en process för att upptäcka, filtrera, kommentera och dela information i sociala media. Det vill säga, vi behöver inte uppfinna allt innehåll själva utan vi kan vara den som upptäcker och delar med oss istället. Kuratera var ett nyord hos Språkrådet redan 2011, men först nu får det genomslag på riktigt.
7. Användningen av videos exploderar
Det känns som om vi har pratat om rörligt media länge, men i år kommer det att explodera. Det växer fortare än vi någonsin kunnat förutse. Tack vare alla smart phones blir vi allt vanare att både se och skapa video-snuttar. Som ett led i den utvecklingen tror jag att allt fler företag kommer att hjälpa sina anställda att träna på framförande och presentationsteknik, Förvänta dig att se en massa mer videos från dina kollegor, klienter och nätverks-kontakter framöver.
Vill du ha mer spaningar, tips och nyheter från oss?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt kostnadsfritt!