Stå för något!

Blogg
november 30, 2016
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

I förra veckan berättade klädmärket Patagonia att de skänker alla intäkter från sin försäljning under årets mesta konsumtionsdag, Black Friday, till mindre miljöorganisationer över hela världen som arbetar för att förbättra klimatet. Man räknade med att all försäljning under dagen skulle inbringa ca 2 miljoner USD.

Så blev det inte.

Försäljningen slog rekord och Patagonia sålde funktionsplagg för fem gånger så mycket – över 10 miljoner USD.

Så vad vill vi säga med detta? Jo, förutom att det är goda nyheter för miljön så är det också ett tydligt exempel på att konsumenter gillar företag som bryr sig. Företag som står för något. Många av dem som handlade var förstås lojala kunder som redan gillade märket – men det var också många tusen människor som aldrig tidigare köpt något från Patagonia, som nåddes av initiativet och nu valde att handla.

Konsumenter idag är kräsna och välinformerade. Trenden är tydlig – vi köper inte längre vad som helst, utan konsumerar efter värderingar – vi vill att det vi konsumerar ska säga något om vilka vi är. Det handlar lika mycket om konsumtion som om tillhörighet och identitet, enligt dagens trendspanare. Det innebär att företag som tar ställning, som står för något, har en stor fördel. Det innebär också att kommunikation blir allt viktigare, att bygga förtroende, att skapa en ”tribe” med likasinnade som gillar det företaget står för.

Alexander Bard har i många olika sammanhang deklarerat att den traditionella marknadsföringen är död. Nu handlar det istället om att kommunicera med sin målgrupp, skapa relationer och bygga lojalitet. Det finns en massa modeord – content marketing, native advertising osv – men i grunden handlar allt om kommunikation. De företag som står för något och kommunicerar det på ett smart sätt behöver inte oroa sig för framtiden.

Bard uttryckte det så här i en intervju i Veckans Affärer i somras: ”Kommunikationsavdelningarna på företagen fortsätter bara att växa och växa, det är här makten kommer att ligga. Och det gäller samtidigt att inom företagen bygga upp en kommunikativ stolthet.”

Det handlar alltså mer om att bygga en i grunden stark företagskultur än att putsa på varumärkets yta – och vinnarna är de som lever som de lär!

Läs om initiativet på Patagonias blogg.

Relaterade Inlägg

Vd:s rykte driver försäljning och ökar synligheten
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Blogg
juni 16, 2022

Förtroende vårt viktigaste kapital

Förtroende är avgörande för att vi ska vilja jobba ihop med någon, köpa något av någon eller för den delen rösta på någon. Förtroende…
Följ oss
©2016 All Rights Reserved.