Facebook är ett socialt nätverk och det absolut största i västvärlden med 1,23 miljarder aktiva användare och cirka 5,2 miljoner användare i Sverige. Syftet med Facebook är helt enkelt att umgås med andra över internet. Oavsett vad du använder Facebook till så påverkar det hur andra uppfattar dej. Så vill du stärka ditt personliga varumärke på Facebook kan du ha glädje av följande tips.
Fundera över:
– Varför ska du vara på Facebook? (alt, varför finns du på Facebook?)
– Vad vill du åstadkomma?
– Vill du använda Facebook för privata eller professionella syften? Eller både och?
– Hur mycket tid och engagemang vill du lägga ner?
– Vilken uppfattning vill du att andra ska få av dig på webben?
– Synkar ditt fysiska varumärke med ditt digitala?
– Finns det någon som du tycker använder Facebook på ett smart sätt? Vad gör hen som är bra? Vilken ton har de? Hur aktiva är de? Vad kan du ta rygg på?
Tänk på att:
– Var personlig, men inte privat
– Var äkta, du kan inte ha en image i din digitala världen och en annan i den fysiska
– Erbjud dig att hjälpa till om du kan
– Bjud på din kunskap och dina intressen.
– Bekräfta andra genom gilla-knappen
– Använd dela-knappen när du hittar roliga eller inspirerande inlägg
– Kommentera ; delta i dialogen, nätverka och bygg relationer
– Sätt upp ett mål med din närvaro: välj vad du skriver och vilka bilder du lägger upp med omsorg
– Håll en positiv ton. Baktala eller misskreditera aldrig någon
Tips: Använd ”anteckningar”: där kan du lyfta fram någon/något i din närhet genom att uppmärksamma en specifik händelse. Har du ingen blogg kan du posta ett inlägg i dina anteckningar , de syns genast i din logg och kan jämföras med en blogg