Jag möter ofta konsulter och småföretagare som åtar sig uppdrag de borde tacka nej till. Det kan vara uppdrag som de egentligen inte har kompetens eller erfarenhet för, uppdrag som andra skulle kunna göra mycket bättre. Jag är själv småföretagare och förstås också ivrig på att få in uppdrag, så jag vet hur det är. Men att tacka nej är centralt om vi vill stärka våra personliga varumärken och vara en person som folk respekterar och har förtroende för. Det handlar om integritet, att veta vad man är och inte är, vad man kan och inte kan.
Så mitt tips för att stärka ditt personliga varumärke är: fokusera på det du verkligen är bäst på, det område du kan mycket om, och där du kan skapa värde för de som anlitar dig. Var inte allt för alla. Diversehandlare blir sällan ihågkomna. Som diversehandlare blir du lätt att ersätta och du kan bara tävla om prisnivå. De som istället fokuserar på ”sin grej” är de som blir ihågkomna och respekterade. Det är de som får fler uppdrag och ett gott rykte. För visst är så att vi lättare minns de människor som är kända för något speciellt – inte för 100 olika saker?
Ta fram ett A4-ark och vik det på mitten (på längden). På ena sidan skriver du saker du är och vill bli förknippad med, på andra sidan skriver du saker som du inte är och/eller kan. Det är saker som andra göra mycket bättre och som du från och med nu ska tacka nej till. Fundera sedan över vad som är din vision, vad tror du på och brinner du för? Hur kan du använda det som gör dig speciell för att skapa värde för dina kunder?
Vi lägger märke till saker som är annorlunda, som sticker ut. Du kanske inte kommer ihåg varje middag du har ätit, men nog minns du dem som hade några speciella ingredienser eller som serverades på ett annorlunda sätt? Kom ihåg och våga att tacka nej ibland, det kan vara ditt bästa beslut någonsin! Och vad du än gör, låtsas inte att du kan något som du inte kan. Den typen av människor kan vara minnesvärda, men sällan på ett bra sätt!