I somras blev hotellmagnaten Petter Stordalen utsedd till Årets Superkommunikatör av tidningen Resumé. Jättekul tycker vi! Vi brukar ofta använda honom som exempel när vi pratar om vikten av att ha ett tydligt syfte och om hur effektivt det är att berätta historier för att få fram det man vill säga. Petter Stordalen står för ett modernt ledarskap som baseras på visioner och en övergripande idé om en bättre värld. Detta är, menar vi, helt rätt väg att gå – framtidens ledare måste vara visionära och det går inte längre att leda en organisation utan att ha ett övergripande syfte. Du måste dessutom kunna kommunicera syftet på ett så inspirerande sätt att du får alla medarbetare att köpa in på det och jobba mot samma mål. Den förmågan har Stordalen utan tvekan.
Stordalen drivs av en genuin vilja att göra skillnad – han brinner för att skapa en företagskultur med fokus på medarbetarna i en bransch där det traditionellt sett inte stått högt på agendan. Han pratar i alla sammanhang om att företagskulturen är den viktigaste framgångsfaktorn.
– Företaget måste ge sina anställda en anledning och ett syfte till varför de bör arbeta för just detta företag. Utöver att de bara får sin lön varje månad. Framtida generationer vet att även om resultatet är viktig, så är människor viktigare, säger Stordalen i en intervju.
Stordalens ”jordgubbsfilosofi” har väl knappast undgått någon – hans berättelse om pappans råd till honom när han var ung om att sluta klaga över att de andra jordgubbsförsäljarnas jordgubbar var bättre och istället fokusera på att sälja de jordgubbar han hade – är ett perfekt exempel på kraften i storytelling. Det handlar om att alltid göra det bästa av vad du har, och Stordalen menar att den filosofin ska genomsyra allt, i livet, i möten, i affärer.
– Kommunikation för mig handlar om en sak: storytelling. Människor kanske tänker att jag är uppmärksamhetskåt och tycker det är roligt att springa nedför hotellfasader och åka jetski till invigningar – men jag gör det för att folk ska minnas. För att de ska ta historierna vidare, säger han till Resumé apropå utnämningen till Årets Superkommunikatör.
Extra roligt är det att se att han lever som han lär – när vi tidigare i veckan bodde på ett av hans hotell under en jobbresa, kunde vi konstatera att allt var oerhört genomtänkt. Allt från miljötänk när det gäller resurser till den trevliga personalen låg helt i linje med hans filosofi. Värdigt en Superkommunikatör!
Läs mer om utnämningen på Resumé.