I dessa märkliga tider är kanske ditt varumärke det sista du tänker på, många kämpar hårt för att ens överleva och då är varumärkesstrategin inte högst på agendan. Men det borde den vara. Ditt varumärke är det viktigaste du har, inte minst om du är företagare, chef, entreprenör eller konsult, och har du inte gjort det förr är det hög tid att fundera över ditt varumärke nu.
Här är några saker att fundera på:
1. Vad kan du göra för att stärka din digitala profil?
Vi har väl alla blivit varse att den digitala närvaron helt har tagit över, nu är plötsligt alla möten digitala – det går inte att ducka längre. Det låter kanske självklart, men har du aldrig googlat dig själv så gör det! Förvånansvärt många missar detta och det är synd, för här finns ofta enkla förbättringar att göra. Linkedin är ett annat dåligt samvete för många som det nu är dags att ta tag i.
• Byt ut gamla profilbilder och företagsbilder mot nya, mer uppdaterade
• Se över beskrivningar av dig på hemsidor, sociala medier osv och se till att all information är korrekt.
• Se till att gå igenom din Linkedinprofil och uppdatera den. På vår hemsida har vi en checklista för Linkedin som förhoppningsvis kan vara till hjälp.
2. Vad vill du kommunicera?
Att bara synas utan att ha något att säga, eller att bara berätta om sig själv och sin produkt eller tjänst är ingen bra idé, det har de flesta koll på idag. Men vad ska man kommunicera då? Det pratas mycket om thought leadership och att bygga expertstatus och det är en bra idé för många. Dela med dig av det du vet, kan och tror på, dina visioner och vad du tror på för framtiden inom ditt område. Eller resultat du skapat – berätta hur du gjorde för att hjälpa andra. Har du fått ditt företag att växa på något smart sätt? Har du lyckats vända ett projekt från totalt haveri till succé? Dela med dig av dina historier!
3. Vad har du för strategi för att nå ut?
Det finns hur mycket som helst att göra för den som vill – podda, skriva böcker, föreläsa, blogga, nätverka … Men de flesta har varken tid eller möjlighet att göra allt. Och det behövs inte heller. Välj några saker och fokusera på dem. Fundera över följande:
• Var finns de jag vill nå? Om du vet att din målgrupp finns på Linkedin, lägg din energi där och strunta i Twitter. Lyssnar de på poddar? Då kanske det är en bra idé att starta en podd. Finns det nätverk och konferenser som är viktiga för dig? Se till att nätverka och /eller tala.
• Vad är du bra på och vad trivs du med att göra? Gillar du att skriva eller att prata? Utgå ifrån vad du trivs bäst med och satsa på det.
• Vad har du tid med? Det är ingen idé att göra en allt för ambitiös plan – det är viktigare att vara realistisk med hur mycket tid du har och sedan vara konsekvent. Varumärke byggs över tid och uthållighet är nyckeln.
VI HJÄLPER DIG!
Vi på InnerBrand hjälper gärna till med det vi är bra på – kommunikation, ledarskap och personal branding. Hör av dig till oss om du vill bolla något när det gäller din kommunikation eller om du känner att du behöver stöd i din roll som ledare. Vi pratar också gärna varumärke, hur ska du och ditt företag agera och kommunicera för att stärka varumärket?