Tala så det känns

Blogg
augusti 5, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

De flesta av oss hamnar idag i situationer där vi måsta tala inför andra. Det kan vara inför kollegor eller anställda på jobbet, på en kurs, eller för branschen som kanske är intresserad av just det du håller på med. I och med den moderna tekniken kan också våra tal spelas in och delas med andra. Läskigt? Absolut, men också en möjlighet – både att göra intryck och lämna avtryck.

Syftet med alla kommunikation är ju att påverka och att beröra. Nyckeln i bra tal och dragningar är förberedelser och träning. Efter att i många år ha tränat andra i kommunikation så kan jag bara konstatera att alltför många slarvar med det.

Först och främst behöver du bestämma vad du vill åstadkomma – vad ska din publik veta,  tycka och göra? Du måsta också ta reda på så mycket som möjligt om de som ska lyssna. Då har du chans att hitta precis rätt  referenser och rätt uttryck som väcker de känslor du vill framkalla.

Kom ihåg att det inte bara är orden och innehållet som avgör hur det tas emot, utan hur du säger det du säger; ditt kroppsspråk, din röst och sättet du talar på skickar ut signaler som omvärlden fångar upp och tolkar.  Och sedan är det ju det här med att träna. Ta gärna hjälp av en  kollega eller vän som kan ge konstruktiv kritik (och beröm). Lägg ner lite tid och kraft i att lära dig att kommunicera för att påverka och beröra. Det har nämligen betydelse, både för din karriär och ditt självförtroende.

Några tips på vägen:

  • lär känna din publik och anpassa det du vill säga till den.
  • använd ett enkelt språk – undvik fikonspråk och jargonger.
  • se till att din passion skiner igenom
  • träna, träna, träna

Apropå bra talare kolla in och inspireras av några gamla och nya mästare:

http://www.youtube.com/watch?v=nFcbpGK9_aw&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=TQmz6Rbpnu0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=UF8uR6Z6KLc

http://www.youtube.com/watch?v=xjuiMuvHojQ

http://www.youtube.com/watch?v=-lWXwWoWgYI&feature=relmfu

 

Relaterade Inlägg

Vd:s rykte driver försäljning och ökar synligheten
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Blogg
juni 16, 2022

Förtroende vårt viktigaste kapital

Förtroende är avgörande för att vi ska vilja jobba ihop med någon, köpa något av någon eller för den delen rösta på någon. Förtroende…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.