Tio tips för ett bra CV

Blogg
september 15, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

1. Det ska vara strukturerat och enkelt att läsa, luftigt och indelat i stycken istället för en lång text.

2. Det är nästan alltid bäst att använda enkla rena typsnitt.

3. Tydlig rubrik ovanför varje stycke – gör som många tidningar, använd avvikande typsnitt till rubriken

4. Ett CV ska inte vara för långt – max två sidor

5. Dubbelkolla språket – stavfel ger inget bra intryck

6. Ditt personliga varumärke – börja med en sammanfattning av din profil på tre till fyra rader. Ska ge en klar och tydlig bild av vem du är, vad du står för och hur du kan bidra.

7. Under varje jobb du har haft ska du skriva vad du bidragit med, vika resultat du har åstadkommit eller vad du lärt dig. Max tre till fyra rader.

8. Se till att du har en bra representativ bild på dig på CV:t

9. Var noga med lay-outen – den säger också något om dig.

10. Anpassa CV:t till det jobb du söker. Är det ett kreativt jobb du söker eller är det ett jobb som ställer krav på analytiskt tänkande, så fundera lite hur du kan visa att du har det som krävas.

Relaterade Inlägg

Effektiv kommunikation
Blogg
september 29, 2022

Sex sätt att bli mer effektiv när du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen

Du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen. Du känner dig lite nervös och osäker, fast du egentligen tycker att det du…
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.