Tio tips för ett bra CV

Blogg
juli 11, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

1. Det ska vara strukturerat och enkelt att läsa, luftigt och indelat i stycken istället för en lång text.

2. Det är nästan alltid bäst att använda enkla rena typsnitt.

3. Tydlig rubrik ovanför varje stycke – gör som många tidningar, använd avvikande typsnitt till rubriken

4. Ett CV ska inte vara för långt – max två sidor

5. Dubbelkolla språket – stavfel ger inget bra intryck

6. Ditt personliga varumärke – börja med en sammanfattning av din profil på tre till fyra rader. Ska ge en klar och tydlig bild av vem du är, vad du står för och hur du kan bidra.

7. Under varje jobb du har haft ska du skriva vad du bidragit med, vika resultat du har åstadkommit eller vad du lärt dig. Max tre till fyra rader.

8. Se till att du har en bra representativ bild på dig på CV:t

9. Var noga med lay-outen – den säger också något om dig.

10. Anpassa CV:t till det jobb du söker. Är det ett kreativt jobb du söker eller är det ett jobb som ställer krav på analytiskt tänkande, så fundera lite hur du kan visa att du har det som krävas.

Relaterade Inlägg

Blogg
april 20, 2022

Lär av den bästa – Steve Jobs

Som gammalt Apple-fan och har jag följt både företaget och grundaren Steve Jobs under många år. Jag är precis som många andra väldigt imponerad…
Blogg
mars 30, 2022

Starka varumärken står för något

Många företag pratar mest om sina erbjudanden, men det är svårt för att inte säga omöjligt att särskilja sig baserat på rationella produktfakta. Det…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.