1. Skapa ett specifikt konto för ditt jobbsök, använd ditt namn (eller ditt namn och din profession). Skapa en kort bio om vem du är, vad du kan och vad du står för. Länka till din Linkedin-profil. Se till att du använder en snygg profilbild.
2. Lägg upp bilder på dig när du jobbar och när du gör det du tycker är allra roligast att göra (och är bäst på)
3. Lägga upp en 15 sekunders video när du demonstrerar något du är riktigt bra på
4. Posta bilder på företag du har jobbat på. Addera kommentarer på vad du gjorde på varje jobb och vilka resultat du åstadkommit.
5. Bilder på dig när du är på konferenser eller bransch-relaterade events. Bilder med branschrelaterade nyheter eller tänkvärdheter.
6. Följ företag som du vill jobba på. Sök upp folk som arbetar på de företag som du vill komma i kontakt med. Nätverka genom att gilla deras foton och lämna kommentarer. Ett bra sätt att visa intresse och bygga relationer är att ställa företagsrelaterade frågor. Du kan också visa att du gillar samma saker genom att använda samma hashtags som de använder.
7. Skapa taggar som är relevanta för din karriär och den bransch
du vill jobba i.
8. Se till att du har bra bildkvalitet.
9. Var professionell. Inget fel med att visa upp sina katter, men det andas inte professionalism heller. (om du inte vill bli veterinär) Allt du postar ska stämma överens med ditt personliga varumärke.
10. Tänk på Instagram som visuellt nätverkande. Att vara en duktig nätverkare och relationsbyggare är grunden i personal branding.