Nu är vi tillbaka efter julledigheten och för oss som arbetar med kommunikation var det extra roligt att sparka igång vårterminen med att prata om Golden Globe-galan i måndags. Årets gala var visserligen inte lika färgglad som vanligt, alla kvinnor bar svart i solidaritet med #metoo-rörelsen, men rent kommunikationsmässigt var det desto mer färgstarkt.
Oprah Winfrey har fått extremt stor uppmärksamhet efter det tokhyllade tal hon höll efter att ha tagit emot det prestigefyllda hederspriset Cecil B. DeMille Award. I sitt väldigt personliga och känslosamma tal protesterade hon mot sexuella trakasserier och rasism och pratade mycket om vikten av att ha förebilder, inte minst för unga tjejer. Hon rev ner kvällens absolut största applåder och hennes tal var så briljant att många tror att hon nu planerar att kandidera till presidentvalet. #oprah2020 på Instagram har redan nästan 10 000 inlägg.
Natalie Portman fick, tillsammans med Ron Howard, den otacksamma uppgiften att presentera priset för bästa regissör direkt efter Oprahs hyllade tal och även hon har fått stor uppmärksamhet, men med mindre medel. Portman missade inte tillfället att följa upp Oprahs tal – bara genom att lägga in två extra ord i den på förhand skrivna presentationen förändrade Portman budskapet helt och gav branschen en rejäl känga. Att hävda att ordvalet är avgörande för budskapet är väl att sparka in redan öppna dörrar, men sällan har det framgått så tydligt som i måndags. Så här avslutade Portman Ron Howards presentation:
”And here are the all-male nominees”
Oerhört snyggt och modigt gjort tycker vi – och inte minst ett otroligt bra exempel på effektiv kommunikation!
Titta på hela Oprah Winfreys tal här.