Hur du bygger ditt personliga varumärke i sociala nätverk är förstås viktigt, men i slutändan handlar det om det jobb du levererar och hur du behandlar andra människor. En som har stenkoll på det här är entreprenören Richard Branson. Utan någon formell utbildning har han byggt upp ett av världens i särklass starkaste varumärken, Virgin Group. Trots alla olika produkter de säljer och alla marknader de verkar på är Virgin ändå trovärdiga och upplevs som konsekventa.
Vad beror det på? Jo, Richard Branson personifierar verkligen företaget, han är Virgin. Allt han står för som person, genomsyrar även företaget. Det är fusionen mellan hans varumärke och företagets som ligger bakom framgångarna. Hans namn har blivit synonymt med våghalsiga äventyr och ett visionärt sätt att se på saker och ting. Hans framtoning är raka motsatsen av stereotypen av den amerikanska vd:n med kostym/dräkt och välsprayat hår.
Han pratar alltid om vikten av goda relationer, ”people connect with people” och han lever som han lär. Han minglar runt både med kunder och personal, och har alltid med sig en liten anteckningsbok där han skriver upp förslag på förbättringar som de kommer med.
För honom är kulfaktorn viktig och han syns alltid leende på de flesta bilder. Men jag tror ändå att det allra viktigaste är att han inte fokuserar på att vara perfekt, utan på att vara genuin. Alla starka personliga varumärken är autentiska, de ska utgå från vårt sanna jag, det vi verkligen tror på och det som engagerar oss. På riktigt!