I måndags var jag på en presslunch hemma hos Johan Ernst Nilsson. Han har gjort sig känd som upptäcktsresare och äventyrsfotograf. Johan en fantastiskt modig, driven och målinriktad person. Men förutom det så har han alltid ett tydligt högre syfte med allt han gör och han brinner inte bara för att bestiga berg och genomföra expeditioner utan även för att påverka och bidra. Bland annat är han mycket engagerad i miljöfrågor och har på flera expeditioner dokumenterat, studerat och fotograferat människans påverkan på naturen. Han är dessutom ambassadör för världens största miljöorganisation Internationella naturvårdsunionen (IUCN). Förutom miljöfrågor är Johan även engagerad i Min Stora Dag som hjälper svårt sjuka barn i Sverige att förverkliga sina önskedrömmar. Flera barn har till exempel tillsammans med Johan bestigit Kebnekaise.
I min bok kategoriserar jag Johan som ett utmärkt exempel på ett fint och starkt personligt varumärke. Framförallt handlar det om hans förmåga att paketera sig själv men inte minst handlar det om hans autentiska engagemang och hans högre syfte som faktiskt är det som driver honom. Varumärken – personliga, företag eller produkter – glömmer ofta bort att ställa sig frågan – ”Om jag inte gjorde det för pengar, varför gör jag det då”.
Under presslunchen berättade Johan om nästa stora äventyr, Pole2Pole. Johan Ernst Nilsson är nu på väg ut på kanske sitt livs längsta och svåraste expedition någonsin – en ettårig resa från Nordpolen till Sydpolen där Johan tar sig fram klimatneutralt med bland annat skidor, hundspann och cykel. Äventyret kommer at ta ett år att utföra. Läs mer om Pole2Pole här och här kan du se ett inslag på Gomorron Sverige där Johan själv berättar om sitt livs äventyr.
Lycka till önskar jag Johan!
Nedan en bild på Johan iförd ett exempel på utstyrsel som ska stå emot de 50 minusgrader som han kommer ta sig igenom under delar av expeditionen.