Vad är ett dåligt och missvisande rykte på webben värt i kronor räknat?

Blogg
juli 17, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Ett mindre företag kan idag sänkas helt på grund av en enskild person som använder webben som vapen. För ett större företag kan förlusten räknas i miljontals kronor. En enskild person som fått dåligt rykte på nätet lider av utebliven månadslön.

Vi har idag en internetvärld med en ibland hänsynslös destruktiv kraft. En enskild person kan få ett företag att lida stora intäktsbortfall och till och med orsaka konkurs. Visst kan företag göra fel och måste rätta sig, men ibland finns inga proportioner mellan kundens missnöje och priset företaget får betala. Ändå agerar få enskilda personer eller företag i förebyggande syfte. Anledningen är att  de inte har gjort några kalkyler.

Ett dåligt rykte på nätet kan enkelt konverteras till kronor. Summan beräknas per månad eller år beroende på om det rör sig om ett företag med minskade intäkter eller en privatperson som inte får anställning. Företaget som fick det dåliga ryktet ett år kan jämföra försäljningen med föregående år. Differensen är priset på det dåliga ryktet. En privatperson som inte får anställning får varje arbetslös månad ingen lön.

Personal branding eller personal burning?

Om rekryteringskonsulter inte vågar anställa dig eftersom din Google-profil ger det felaktiga intrycket av en person omgiven av konflikt – något rekryterare avskyr –  är det alltså enkelt att räkna ut priset, din uteblivna inkomst.  Nästa fråga blir hur mycket är en saneringsinsats värd som räddar ditt rykte? Du kan enkelt göra en kalkyl på det.

Om du inte får anställning pga att du drabbats av “stalkers” på nätet och du därmed inte får en inkomst på låt säga 40,000 kr är då konsulthjälp för 6000 kr per månad värt sitt pris? Låt säga att det tar fyra månaders arbete med din personliga profil på nätet för att lösa problemet, då blir kostnaden 24,000 kr. Månad fem får du jobbet. Efter 12 månader från start har du dragit in 40,000 x 8 dvs 320,000 kr. Jämför det med att du sitter hemma och är deppad samma 12 månader och inte fått in dina 320,000 kr överhuvudtaget. Vilket scenario väljer du?

Exempel

En person hade drabbats av dålig publicitet på grund av ”fiender” på nätet som hade lyckats få in en vinklad och ryktesförstörande artikel i SvD som listades högt när personens namn googlades. Arbetet omfattade uppstart av bloggar, sociala konton och hemsidor på WordPress-plattformar. Kunden fick utbildning i att sköta och uppdatera sajter och konton. Det tog tre månader att trycka ned den negativa artikeln till sökträffsida två på Google

En annan person hamnade hastig och lustigt i TV och det blev en del rabalder. Ej vänligt sinnade bloggare och forumsaktivister fick fel uppfattning om personen och en förvriden personprofil uppstod på nätet. Personen behöver hjälp med att omdefiniera sin ”image” till en korrekt och positiv bild. Arbetet fördelades ut över 6 månader till dess att framgång nåddes.

Ett företag kan sänkas av en enskild person

Ett företag måste självklart göra samma riskkalkyl som en privatperson. Vad händer om företaget försöker glömma det dåliga ryktet på nätet och inte gör någonting? Miljonbelopp kan snabbt förloras. Aktiekurser går ned.

Exempel

En bilmekanisk verkstad på en mindre ort drabbades av en missnöjd kund som hade nästan obegränsad tid att på nätet sabotera ryktet för företaget. Kunderna svek företaget som gick i konkurs snabbare än vad ägarna kunde fatta.

Ett försäljningsföretag fann att en fd anställd postade negativa kommentarer om företaget med ett anonymt användarnamn i ett branschspecifikt forum. Endast en dag senare, rankades foruminlägget tvåa på Google vid sökning på företagets namn. Företaget bemöttes av osäkerhet från sin kundkrets och de försökte förklara uppkomsten till inlägget under tiden som intäkterna minskade.

Ett företag drabbades av en mycket besvärlig diskussionsforumstråd med 1000-tals läsningar. Företaget led av minskad försäljning pga att en enskild missnöjd kund skrivit av sig sin frustration. Diskussionstrådens rubrik var mycket negativt formulerad och den drog till sig nya nyfikna forumsmedlemmar Eftersom företaget inte omedelbart agerade blev skadan djup. Arbetet pågår ännu för att få internet att glömma bort den frustrerade kunden som blev hjälpt för flera år sedan.

Förebygg innan det händer

Vad vi kan lära oss av dessa fall är att när ett företag inte har en tillräcklig närvaro och kontroll på nätet innan katastrofen inträffar lider det extra mycket. Ibland är det enda som hittas på Google företagets hemsida som sökträff nummer ett och en negativ bloggartikel som sökträff nummer två. Samma princip gäller individers privata varumärken. Kunskapen om hur ett företag måste äga sina namn och sitt rykte på webben måste då snabbt stärkas. Det bästa är att på webben äga sitt företags- eller personnamn för att förhindra att varumärket börjar brinna online.

Torbjörn Sassersson arbetar genom sitt företag Sasser Media Lab AB som journalist och kommunikationskonsult med online reputation management ( http://www.rykteshantering.nu) och produktion av bloggar och företagshemsidor. Han har ett förflutet inom opportunistiska branscher som arbetar med energisystem, miljöfrågor och intelligenta hus. Han har arbetat som chefswebbredaktör för utmanarbanken Danske Bank och har intellektuellt konfronterat skeptikerrörelsen i ett kontroversiellt ämne inom perceptionspsykologi på diskussionsforum på TV4, SVT och radio.

 

Relaterade Inlägg

Blogg
april 24, 2023

Drömchefens egenskaper där LYSSNA är den viktigaste

Kraven på dagens ledare är många och kommer från alla håll och kanter; uppifrån, utifrån och inifrån. Det är inte lätt att vara en…
Blogg
mars 31, 2023

TEDxStockholm presenterar åtta idéer och åtta talare

De flesta av er har säkert någon gång lyssnat på ett TED talk, vi har inspirerats och fascinerats av fantastiska talare som Simon Sinek,…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.