Människan har ända sedan tidernas begynnelse samlats i grupper. Vi är flockdjur som vill känna tillhörighet med andra och inte riskera att bli ensamma. Vi vill gärna följa strömmen och inte sticka ut alltför mycket, men samtidigt värna om det som är vi – det som definierar oss. Det som faktiskt ändå skiljer oss från mängden och gör oss unika. Eller i vart fall speciella.
Jag vet att jag har sagt det själv i samband med personal branding, men jag är gräsligt trött på att höra ord som unik och sticka ut. (Även om de förstås alltid ska vara okej att sticka ut, bryta från gängse normer på olika sätt, för dem som vill det.) Sticka ut är förstås en direkt översättning från engelskans ”standing out” och där passar det bra; i ett samhälle där det är fint och eftersträvansvärt att sticka ut. Men i Sverige där ödmjuk, lagom och passa in är honnörsord kan det vara svårt för många att ta till sig. Vi är förvisso unika, det finns ”bara en av oss” för att citera en känd låttitel, men många jag arbetar med säger att de har svårt att förhålla sig till ordet unik, det känns pretentiöst på något sätt. Slår man upp ordet på synonymer.se så står det enastående, ensam i sitt slag, makalös, oöverträffad. Förstår ni vad jag menar? Det är inte helt enkelt att känna sig unik ur det perspektivet. De allra flesta svenskar vill inte heller sticka ut, (i alla fall inte för mycket) utan snarare passa in. Vara lagom. Det är viktigt att platsa i flocken, den flock vi vill höra till och som vi upplever som viktig för oss.
Däremot vill vi ha ett roligt och meningsfullt arbetsliv. Vi vill vara uppskattade och viktiga för våra arbetsgivare, kunder och kollegor. Vi vill vara eftertraktade och vara dem som blir valda på en tuff konkurrensutsatt marknad. Det är där personal branding kommer in. Personal branding är inget ytligt hokus pokus, det handlar inte heller om skryt eller att synas så där i största allmänhet. Nej, det är istället det absolut modernaste och effektivaste sättet att hantera sin karriär på. Det är ett sätt att bli en välkänd, uppskattad och efterfrågad person på sitt företag, inom sin bransch eller sitt område. Personal branding handlar om:
– att bygga relationer, att knyta emotionella band med dem som är viktiga för din karriär.
– att förstå och ta kontroll över hur du uppfattas av andra
– att identifiera vad som gör dig speciell och kommunicera det på ett sätt som andra kan ta till sig
– att använda de kanaler och arenor som står till buds för att se till att de som behöver känna till dig gör det.
– att vara tydlig, köpbar och lätt att fatta beslut om
– att se både till sig själv och till kollektivet, att tänka winwin