Vi är så glada över att presentera vår nya kollega, Margareta Almbring!
Margareta är ledarskapsexpert med lång erfarenhet från varumärkes- och marknadsföringsvärlden och hon brinner för att hjälpa människor att skapa ett hållbart och hälsosamt arbetsliv. Hon har arbetat på ledande positioner hos bl.a. SEB, Trygg-Hansa, Nordiska Kompaniet, Svenska Bostäder och Svenska Spel. Hon har ansvarat för varumärkesutveckling och arbetat med omställning från traditionell försäljning och marknadsföring till digitala kundmöten som utgår från analys av kunddata och beteenden. Margareta är grym på att gå från ord till handling genom att bryta ner komplexa frågor till hanterbara delar.
Vi ställde några frågor till Margareta för att lära känna henne lite bättre.
Hej Margareta, välkommen till oss! Vad har du gjort tidigare?
Jag har varvat arbete som konsult och linjechef. Främst hos större bolag som SEB, Trygg-Hansa och Svenska Spel. Den röda tråden i min karriär är människor; hur man når fram och påverkar (t.ex. till aktivitet, köpbeslut och personlig utveckling) och hur man skapar bra förutsättningar för att tänka och agera tillsammans. För att fördjupa min erfarenhet och kunskap om det mänskliga har jag utbildat mig till sjuksköterska och återkommer då och då till den verkligheten.
Varför vill du jobba med oss?
Det är just kombinationen av kommunikation och ledarskap som passar som handen i handsken för mig. Och ert driv och engagemang för ett mänskligare yrkesliv.
Vilka ser du som de största utmaningarna för ledare framöver?
Digitaliseringen påverkar nästan alla delar av samhället, vad det innebär att arbeta och att vara medborgare. Stora förändringar innebär stora utmaningar, men det finns mycket vägledning inom forskningen om hjärnan och förebyggande hälsa. Vi vet tillräckligt mycket om vad som krävs för att skapa hälsosamma arbetsmiljöer, vi måste ha modet och uthålligheten att förändra oss själva och vårt beteende. Och modet att släppa gamla invanda mönster och idéer.
Vilka ledarskapsfrågor tycker du är viktiga att lyfta inför framtiden?
Att många chefer behöver öka sin kompetens inom beteendevetenskap för att förbättra förmågan att få människor med olika bakgrund och profession att samarbeta. Att få insikter om sitt eget beteende och hur det påverkar andra. Det bidrar till ökad produktivitet och arbetsglädje.
Vilket samhällsansvar har företagsledare idag?
Det går inte längre att se ett företag som en enskild, separat, företeelse, utan de är en del av samhället ur flera perspektiv oavsett om det är lokalt eller globalt. De påverkar privatpersoner som arbetsgivare, kunder genom sina pris- och produktval, miljön genom sin produktion etc. Framför allt är det valen av kort- eller långsiktiga beslut hos företag, och förmågan att balansera dessa, som påverkar omvärlden.
Vad förväntar du dig av vårt samarbete?
Utmanande och energigivande möten med många tillfällen att dela med oss av kunskap och insikter.
Vad gör du helst när du inte jobbar?
Yogar. Äter mat. Läser böcker.
Beskriv dig själv med tre ord!
Lugn, målinriktad och humanistisk.