Var strategisk på Linkedin

Blogg
augusti 26, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Linkedin har idag över en miljon svenska användare. Och de flesta har väl idag förstått att det först och främst är tänkt som ett karriärnätverk, Men däremot verkar det vara delade uppfattningar om hur vi ska använda det; om vi ska vara selektiva med våra kontakter eller samla så många som möjligt för att sprida vår profil till fler.

Rent generellt tycker jag att du ska använda Linkedin för att visa vem du är och vad du gör, och att du bara ska lägga till personer du känner och har nytta av. Många samlar på så många ”kompisar” som möjligt i tron att det boostar det egna varumärket. Men det kan faktiskt få motsatt effekt, om du utan urskiljning lägger till alla du mött eller, ännu värre, inte mött. Det kan innebära att du blir avfärdad och inte tagen som seriös.

Jag tycker att du inte alls behöver ha dåligt samvete för att tacka nej till okända, särskilt om de inte bemödar sig att skriva ett personligt meddelande och berättar vilka dom är och varför dom vill lägga till dig i sitt nätverk. Tänk också på att ett nätverk ska vårdas och underhållas; oavsett om det är på webben eller IRL. Vad tillför du ditt nätverk?

Men det är också så att om du söker jobb kan ett stort nätverk bidra till att rekryterarna lättare hittar din profil. Ju fler du har koppling till desto högre hamnar du i nätverkets sökningar. Men även om du är arbetssökande så behöver du tänka strategiskt kring dina kontakter. Jag tycker att du i första hand ska bygga relationer med branschfolk, inte med vem som helst. Se till att varje kontakt har en mening för dig och ditt nätverk.

Mer tips för Linkedin hittar du här

Relaterade Inlägg

Blogg
april 20, 2022

Lär av den bästa – Steve Jobs

Som gammalt Apple-fan och har jag följt både företaget och grundaren Steve Jobs under många år. Jag är precis som många andra väldigt imponerad…
Blogg
mars 30, 2022

Starka varumärken står för något

Många företag pratar mest om sina erbjudanden, men det är svårt för att inte säga omöjligt att särskilja sig baserat på rationella produktfakta. Det…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.