Värderingsdrivet är det nya normala

Blogg
augusti 23, 2017
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

När nyutexaminerade studenter får välja vad som är viktigast hos en potentiell arbetsgivare hamnar status och hög lön i botten på listan. Bra kollegor och ett gott ledarskap är det viktigaste, och dessutom svarar över en tredjedel att det är helt avgörande att företagets värderingar stämmer överens med de egna. Det visar en ny undersökning som Jusek presenterade i somras.

Att ha tydliga värderingar och att stå för något blir alltså allt viktigare för alla arbetsgivare och företag. Utvecklingen drivs inte minst av sociala medier – idag är det enklare än någonsin tidigare för företag att kommunicera sina värderingar. Samma sak gäller förstås även för alla potentiella talanger, att göra sig själv tydlig och synlig är möjligt för alla – vilket gör det enklare för både arbetsgivare och arbetstagare att hitta rätt och matcha rätt personer med rätt företag.

Detta bygger förstås på att de värderingar och den företagskultur som kommuniceras av företagen är autentisk och välgrundad, men det är ett annat ämne som vi skrev om här.

Trenden att värderingar blir allt viktigare är också tydlig i Edelmans globala undersökning Earned Brand 2017. I denna undersökning, gjord bland 14 000 konsumenter i 14 länder över hela världen, säger 57 % av respondenterna att de köper av eller bojkottar varumärken beroende på varumärkenas politiska och sociala ståndpunkter. Detta gäller inte minst yngre – 60 % av alla millennials konsumerar efter värderingar – och det gäller också mer nu är tidigare – 30 % av konsumenterna säger att deras val är mer värderingsstyrda idag än vad de var för tre år sedan.

Det spelar egentligen ingen roll vilken typ av företagskultur ditt företag har, om klimatet är omhändertagande, analytiskt eller säljdrivet, det viktigaste är att varumärket och företagskulturen hänger ihop och drivs av samma tydliga syfte och värderingar. Och de företag vars syfte och värderingar styr på riktigt – de företag som har integritet och autenticitet – det är de som kommer att vinna kampen om både kunder och talanger.

Läs mer om Edelmans undersökning här.

Relaterade Inlägg

Vd:s rykte driver försäljning och ökar synligheten
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Blogg
juni 16, 2022

Förtroende vårt viktigaste kapital

Förtroende är avgörande för att vi ska vilja jobba ihop med någon, köpa något av någon eller för den delen rösta på någon. Förtroende…
Följ oss
©2017 All Rights Reserved.