Det mesta av allt varumärkestänk går att applicera på både företag och människor, till exempel att ett varumärke är samma sak som ett löfte. Ditt varumärkeslöfte är det du lovar dina kunder och det de kan förvänta sig att du levererar, om och om igen. Tänk: Volvo – säkerhet, Apple – innovation, Richard Branson – entreprenör.
Varför är det där löftet så viktigt? Jo, för att egentligen handlar varumärken om förväntningar. Ingenting annat! Det vill säga det andra kan räkna med att vi levererar om och om igen. Starka varumärken håller det de lovar och leder till nöjda kunder och lönsamma affärer. Svaga varumärken lovar många olika saker, eller något som inte är relevant eller berör oss. De upplevs som splittrade eller ovidkommande helt enkelt.
Kom ihåg att vi människor agerar på känslomässiga grunder men motiverar våra val med rationella argument. För att vinna kunder gunst krävs allt som oftast något helt annat än rationella budskap om funktion, prestanda och pris. Oavsett hur bra vi själva tycker att erbjudandet är. Vi måste vinna deras hjärtan! Vi konkurrerar inte om vad vi gör, utan om varför vi gör det vi gör och hur andra upplever att det är att ha med oss att göra.
Det går inte att vara generalist idag, om du inte konkurrerar om pris. Du behöver lyfta fram det du är grym på och gör bättre än någon annan i din nisch. Sedan behöver du koppla ihop hur dina superpowers kan hjälpa andra. Relevans och nytta är avgörande.
Försök inte att vara allt för alla, det funkar aldrig. Formulera ditt löfte, hitta din målgrupp och lös deras problem genom att göra det du är bäst på! Och kom ihåg att se till att hålla vad du lovar!
En bra artikel på samma tema hittar du här.