Varumärkesbyggande kräver fokus och tålamod. Och en PR-plan

Blogg
april 22, 2016
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Hållbara varumärken kräver fokus och tålamod
Även om du har koll på vad ditt varumärke handlar om betyder inte det att du är efterfrågad eller att du har en ny kund. För att skapa efterfrågan måste du marknadsföra dig. Och för att lyckas med det behövs både tålamod och fokus. Och en PR-plan!
För det är inte ingen bra idé att synas och höras så där i största allmänhet. Du måste bli känd för rätt saker hos rätt personer. Så det första du behöver göra är att bestämma dig för vad du vill att andra ska tänka och tycka om dig. Vilka associationer ska kopplas till ditt namn? Vad vill du bli välkänd och uppskattad för? Tänk både mjukvara och hårdvara. Därefter behöver du paketera det till ett tydligt erbjudande och sen är det dags för en pr-plan. Kom ihåg att ditt erbjudande inte handlar om dig, utan hur du kan hjälpa andra!

Marknadsföringsstrategi är viktigt, det räcker inte att använda en kanal, du behöver synas på flera arenor. Mixen är betydelsefull. Olika aktiviteter och strategier passar olika personer olika bra, du måste utgå från både dina yttre och inre förutsättningar. Men det räcker inte med en PR-plan, du måste jobba hårt och vara både konsekvent och uthållig, ofta en bristvara i dessa quick-fix-dagar. Tyvärr kan varken jag eller någon annan erbjuda snabblösningar. I alla fall inte om du vill ha ett personligt varumärke som är attraktivt och håller över tid. Då är det fokus och tålamod som gäller.

Många tror att PR är synonymt med publicitet, kanske inte så konstigt eftersom nyhetsartiklar, intervjuer och reportage ofta är det synliga resultatet av många PR-aktiviteter. Men PR är egentligen ett bredare begrepp som handlar om påverka vad andra tycker och tänker om ett varumärke. PR betyder ordagrant publika relationer och det innebär att bygga relationer med alla som är viktiga för ett varumärke. Och relationsbyggande aktiviteter är så mycket mer än att synas i media. Och branding handlar om trovärdighet, förtroende och att skapa emotionella band med sin målgrupp – och det tar tid.

För tips och idéer kring vad du kan göra, köp gärna min bok
Ett starkt personligt varumärke – din vassaste konkurrensfördel. Vill du köpa fler än en? Kontakta mig så får du ett bra pris.

Relaterade Inlägg

Vd:s rykte driver försäljning och ökar synligheten
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Blogg
juni 16, 2022

Förtroende vårt viktigaste kapital

Förtroende är avgörande för att vi ska vilja jobba ihop med någon, köpa något av någon eller för den delen rösta på någon. Förtroende…
Följ oss
©2016 All Rights Reserved.