Vässa snacket inför jobbintervjun

Blogg
augusti 13, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Nytt år, nya tag. Gissar att det är många av er som ska ta tag i det där med att söka jobb igen. Och många brukar gruva sig för jobbintervjun. Hur ska jag presentera mig på ett sätt som väcker intresse och inger förtroende –  är väl frågan som de flesta ställer sig. Här kommer några saker att tänka på:

Alla arbetsgivare  vill ha engagerade medarbetare som vill något och det räcker inte att säga att du är engagerad på en jobbintervju, du måste visa det. Och det gör du enklast genom att vara noggrann med hur du uttrycker dig. Säg ”I framtiden vill jag jobba med” eller ”Det som lockar mig med…”  eller ”Det jag tycker är allra roligast är…” eller ”jag tror att jag kan bidra med…”

Berätta om hur du vill utvecklas i framtiden, vad du behöver för att kunna göra det, vilka karriärsteg du har gjort hittills och varför du har valt att gå vidare.

Vill du visa på vad som utmärker dig så kan du göra det genom konkreta exempel.  Syftet är att mottagaren själv ska tänka ”hon (eller han) verkar driven/analytiskt…etc”. Och det kommer de att göra om du kommunicerar på ett sätt som visar på det du vill lyfta fram. Inte sticker ner orden i halsen på dem.

 Är du en lagspelare så kan du till exempel säga så hör: ”jag var tidigare säljledare och jobbade då tätt tillsammans med fem andra personer. Jag gillar att arbeta i team, dels löser man många uppgifter bättre i grupp och dels är det roligare. Jag har inget emot att arbeta självständigt heller, ibland är det den bästa löningen. Då visar du både på att du är självständig och en lagspelare.

Vill du visa på att du är driven eller kanske resultatinriktad så illustrera det med ett konkret exempel som du bygger upp genom att berätta vad som hände, vad du gjorde och vad resultatet blev.

Glöm inte heller att förbereda frågor. Det visar på intresse, engagemang och att du är medveten om att du är där för att leverera. Det kan vara frågor om vilka deras största kundgrupper är, vilka produkter som är storsäljare, men också frågor som ” vilka förväntningar har ni på mig, vad vill ni att jag ska ha uppnått om ett år?

God fortsättning på det nya året! Stärk och utveckla era varumärken för allt vad tygen håller!

 

Relaterade Inlägg

Effektiv kommunikation
Blogg
september 29, 2022

Sex sätt att bli mer effektiv när du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen

Du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen. Du känner dig lite nervös och osäker, fast du egentligen tycker att det du…
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.