Vett och etikett på Linkedin – regel nr 1, presentera er!

Blogg
december 9, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Jag tillhör dom som tycker att det är jättekul att bygga nätverk och relationer med andra, både på Linkedin och IRL. Däremot tycker jag att det är knepigt med alla som söker kontakt utan att presentera sej. I verkliga livet presenterar vi oss när vi träffar en ny person, det borde väl vara självklart även när det gäller Linkedin. Jag får många kontaktförfrågningar från människor jag aldrig träffat. Åtminstone inte vad jag vet. Mitt jobb innebär att jag träffar 1000-tals personer varje år, det betyder att det kan vara svårt att hålla koll på vilka alla är, och om och i så fall när vi har träffats. 

Att ha ett så stort nätverk som möjligt på Linkedin, bara för att…..är sällan en bra strategi. Bättre att ha 75 personer som man faktiskt har träffat och har en relation till, än 500 som man aldrig pratat med. Och som kanske inte ens orkat skicka ett personligt meddelande, utan bara tryckt på knappen ”skapa kontakt”. 

Att nätverka handlar om att bygga relationer. Relationer skapas mellan människor. LinkedIn kan vara ett första steg att ta kontakt med någon man vill träffa eller är nyfiken på, men ska i så fall följas upp med ett möte. Linkedin är också ett utmärkt sätt att underhålla och vårda relationer med personer man har träffat IRL.

Jag har inget emot att skapa nya kontakter på Linkedin, tvärtom. Linkedin är ett fantastiskt affärsnätverk och jag vill förstås, precis som de flesta andra, bredda mitt nätverk. Men presentera er och tala om vem ni är och varför ni vill finnas med i mitt kontaktnät. En bra strategi om ni vill bygga ett starkt personligt varumärke och hållbara gynnsamma relationer, är att tänka ”skapa relationer”, istället för ”lägga till kontakter”. 

 

 

Relaterade Inlägg

Blogg
april 20, 2022

Lär av den bästa – Steve Jobs

Som gammalt Apple-fan och har jag följt både företaget och grundaren Steve Jobs under många år. Jag är precis som många andra väldigt imponerad…
Blogg
mars 30, 2022

Starka varumärken står för något

Många företag pratar mest om sina erbjudanden, men det är svårt för att inte säga omöjligt att särskilja sig baserat på rationella produktfakta. Det…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.