I dessa bistra coronatider finns det ändå några ljuspunkter i mörkret i form av mänskliga och empatiska företag, organisationer och individer som verkligen tar ansvar på alla sätt de kan. Några fina exempel från de senaste dagarna är:
• ICA-butiker som begränsar antal köp av varor per person för att undvika bunkring.
• Hemköp, som öppnar vissa utvalda butiker på morgonen för riskgrupper. Under en timme kan seniorer och andra riskgrupper handla i en lugn och nystädad butik.
• Beijer byggmaterial, som slutar sälja skyddsutrustning till privatpersoner för att istället ge det till vården.
• Ikea i Kållered som hade 50 000 ansiktsmasker liggandes på lagret, och valde att donera dessa till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg.
I sociala medier som till exempel på Linkedin och Facebook är tonen övervägande positiv och stöttande, känslan av att vi alla sitter i samma båt och försöker hjälpa varandra är påtaglig. En mängd kreativa och smarta initiativ av olika slag tas av både företag och privatpersoner för att hjälpa andra vars läge är sämre än ens eget.
En person som har fått mycket beröm för sitt sätt att kommunicera är den före detta statsepidemiologen och WHO-rådgivaren Johan Giesecke. Han svarar rakt och enkelt på frågor, samtidigt som hans lugn, pondus och varma framtoning gör att han känns som en trygghet mitt i alla osäkerhet. Han framstår som både empatisk och mänsklig.
Just nu finns det många exempel på fina initiativ som de vi nämner här, och många företag, varumärken och människor stärker just nu sina varumärken genom sin framtoning och sitt agerande. Det finns dock några undantag som genom sitt agerande snarare sänkt sitt varumärke:
Färgbutiken som höjde priset på handsprit från 49 kr till 169 kr. Vi är visserligen för marknadsekonomi, men det här är helt klart fel väg att gå.
Motsatt effekt fick också influencern Katrin Zytomierska som i helgen gick ut och berättade om sin nylanserade omega 3-olja, som enligt Katrin kan stärka immunförsvaret vilket i sin tur kan leda till bättre skydd mot coronaviruset. Inlägget har lett till kraftig kritik mot Katrin Zytomierska i kommentarsfältet och flera följare har anmält reklamen till KO.
I tider som dessa är mänsklighet och empati det viktigaste att kommunicera för alla, och att då ge intryck av att försöka slå mynt av krisen kan göra att man hamnar väldigt fel.
Nu står långsiktiga varumärkesvärden på spel och det gäller att hålla fast vid sina värderingar och det man tror på även när tiderna är tuffa. Vi behöver alla fundera ett extra varv kring hur vi kommunicerar och vad vi kan göra för att hjälpa varandra!