Checklista: Har du en stark LinkedIn-profil?

Resurser
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

februari 2, 2022
På LinkedIn kan du skapa nätverk och hittar nya medarbetare, kunder eller samarbetspartners – men inget funkar om du inte själv har en vass profil!
  • Har du ett proffsigt foto där du tittar in i kameran eller tittar snett mot innehållet?

  • Har du en snygg bakgrundsbild som säger något om dig?

  • Har du en rubrik som inte bara innehåller din titel och nuvarande företag utan också de specialistkompetenser du har och vill bli känd för?

  • Har du en proffsig sammanfattning som ger en tydlig bild om vem du är, vad du står för, hur du kan skapa värde och som är relevant för de företag du vill jobba med eller för?

  • Har du bestämt vilka nyckelord/sökord du vill bli hittad på och säkerställt att de finns med i din profil?

  • Har du en fullständig profil som inkluderar styrkor och förmågor, utbildning, resultat du har åstadkommit, kontaktuppgifter och eventuella volontärerfarenheter?

  • Har du säkerställt att du bara har med den yrkeserfarenhet som är relevant för vad du vill framåt?

  • Har du valt ut vilka styrkor (Skills & Endorsements) du vill bli uppmärksammad för?

  • Har du minst fem rekommendationer från tidigare arbetsgivare, kunder och kollegor?

  • Är du med i minst 10 relevanta grupper?

  • Följer du relevanta thought leaders inom ditt område?

  • Har du en ren URL-länk, utan massor med siffror och/eller bokstäver efter ditt namn?

  • Har du minst 500 kontakter?

  • Delar du och sprider innehåll som du tror att ditt nätverk kan ha glädje av?

  • Deltar du i diskussioner som berör ditt område och bidrar du med din kunskap till de som kan behöva den?

  • Uppdaterar du din profil regelbundet och ser till att den alltid är aktuell?

Relaterade resurser

Resurser
februari 2, 2022

Checklista: Har du ett starkt personligt varumärke?

Resurser
februari 2, 2022

Checklista: Är du en Thought leader?

Följ oss
©2022 All Rights Reserved.