Året är snart slut och det är dags att göra någon form av bokslut över hur året har varit. Förhoppningsvis är budgeten tagen och affärsmålen uppnådda – och då är det dags att fundera över hur ledarskapet har sett ut. Som chef bör ditt ledarskap vara under ständig utveckling och det är viktigt att du håller koll på både dina styrkor och dina svagheter.
Så här kommer några tips på områden att hålla koll på.
- Hur hanterar du feedback?
De flesta tycker väl att det är lite jobbigt att hantera kritik – det kan upplevas som hotande och många har svårt att skilja på sak och person. Men feedback är avgörande för utveckling och bra chefer och ledare ser feedback som ett tillfälle till förbättring. Så se till att det inte bara är du som ger medarbetarna feedback – se till att få ärlig feedback på ditt ledarskap!
- Hur ser dina relationer till medarbetarna ut?
Se till att planera framåt och sätt ut tydliga mål för medarbetarna – allra helst genom att prata med dem en och en. Stärk din relation till dina medarbetare genom att ta dig tid att lyssna på deras idéer, förslag och problem samtidigt som ni pratar om förväntningar och planer framåt. Glöm inte att investera i dina relationer med dina medarbetare. Och då menar vi inte bara genom att fråga om hur det är med familjen på julfesten.
- Hur ofta berömmer du dina medarbetare?
När du nu summerar året, ta tillfället i akt att berömma dina medarbetare! Flera studier, bland annat den här, visar att något så enkelt som beröm höjer motivationen avsevärt hos medarbetare. Enligt Gallup bör du berömma dina medarbetare varje vecka för att höjda deras produktivitet, lojalitet och nöjdhet.
- Hur uttrycker du dig?
Hur du kommunicerar är självklart oerhört viktigt, orden kan antingen öka eller minska avståndet mellan människor. Se till att du inte distanserar dig med ord och skapar en mur mellan dig och dina medarbetare. Var heller inte rädd för att erkänna dina fel och brister, det gör dig inte svag – det kommer snarare att stärka din relation till medarbetarna och stärka deras förtroende för dig.
”Människor som inte är perfekta är mer attraktiva – vi tycker bättre om dem än om dem som verkar helt perfekta”, säger Paul Zak i boken Trust Factor: The Science of Creating High Performance Companies.
- Har du integritet?
Dina medarbetare är inte dumma. De ser hur du beter dig och märker direkt om dina ord inte stämmer överens med dina handlingar. Och de måste veta att de kan lita på dig. Dina medarbetare vill sannolikt vara säkra på följande:
Kan jag vara säker på att min chef agerar rätt i olika situationer?
Kommer min chef att vara ärlig mot mig?
Kan min chef erkänna sina misstag?
Ger min chef teamet erkännande för sina framgångar?
Ser min chef sina medarbetare som människor eller bara som en resurs?
Läs gärna mer om varför integritet är så viktigt här.