Är du på rätt ställe?

Blogg
maj 23, 2017
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Vi träffar allt för många människor som inte känner arbetsglädje och ibland också mår rätt dåligt på sina arbeten. Det beror förstås på en mängd olika saker, det kan vara egna och ofta ganska orimliga krav på sig själv, ingen work-life-balance, stressig arbetsmiljö, problem med kollegorna eller chefen, ingen känsla av mening eller delaktighet eller att man inte känner sig sedd och uppskattad. Ibland kan det vara bra att ställa sig frågan: är jag på rätt ställe? Eller jobbar jag kanske med fel saker?

För att både du och företaget ska bli vinnare ska du, efter att ha identifierat ditt personliga varumärke, matcha det med företaget du jobbar på eller vill jobba på. Svara sedan på följande frågor:

1. Vad har ditt företag för värderingar?

Har ditt företag tydliga värderingar som kommuniceras? Lever man som man lär inom företaget? Matchar företagets värderingar dina egna, eller finns det skillnader som kan påverka hur du mår och presterar?

2. Har du vad som krävs?

Skriv ner de tre egenskaper, styrkor och förmågor som du tror är absolut viktigast för din organisation, ditt team, din chef, din bransch eller för en person på din nivå. Vilka av dem har du? Gör dina egenskaper och styrkor att du passar in på arbetsplatsen eller känner du att du inte kommer till din rätt?

3. Har du koll på företagets utmaningar och strategiska mål?

Vet du vilka som är företagets utmaningar och strategiska mål? Känner du dig delaktig och engagerad i arbetet framåt? På vilket sätt kan du med hjälp av det som du gör bäst, bidra för att hjälpa företaget att lyckas?

4. Är det du gör just nu ditt idealjobb?

Motivera på vilket sätt, oavsett om du svarar ja eller nej.

Vad kan du dra för slutsatser av dina svar? Finns det ett glapp mellan dina värderingar och företagets? I så fall, vad kan du göra för att ändra på din situation? Byta jobb? Kliva fram och ta mer plats? Bli tydligare med vem du är och hur du kan bidra? Ställa krav? Anlita en coach för att får hjälp med nästa steg? Trivs du inte på ditt jobb är det troligt att du inte använder din potential fullt ut. Kanske är du också aningen anonym och otydligt med vad du kan. I så fall är det dags att stiga fram och se till att chefer och kollegor vet vem du är och på vilket sätt du kan göra nytta. Glöm inte att vi alla har ett eget ansvar för att få ett kul arbetsliv.

 

Relaterade Inlägg

Effektiv kommunikation
Blogg
september 29, 2022

Sex sätt att bli mer effektiv när du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen

Du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen. Du känner dig lite nervös och osäker, fast du egentligen tycker att det du…
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Följ oss
©2017 All Rights Reserved.