Dags att skrota cv:t

Blogg
oktober 11, 2016
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Har länge irriterat mig på att så många fortfarande kräver ”traditionella CV:n” i rekryterings- och urvalsprocesser. Det känns så sjukt föråldrat i tider när personlighet är viktigare än utbildnings-bakgrund och de flesta rekryteringar sker via kontakter eller sociala nätverk. Enligt SCB får tre av fyra sina jobb den vägen.

– Vår främsta källa är att våra anställda tipsar om sina vänner; smarta personer känner andra smarta personer, säger Martin Eriksson, rekryteringsansvarig på Google Sverige.

Utbildningsbakgrund är mindre viktigt, nu är det istället mjuka värden som personlighet, driv, attityd och passion som är den nya hårdvalutan. Frågan är om personen man vill anlita passar in i företagskulturen och vad hen kan tillföra – just nu och i framtiden. Google igen:

– För oss är det väldigt viktigt att hitta rätt person, vi vill inte bara fylla en roll. Den vi söker ska inte bara vara rätt här och nu, utan även vara rätt i takt med att vi och den marknad vi verkar på förändras. I långa loppet tjänar man på det som företag.

Petter Stordalen är en man som inte följer trenden, han leder den. Redan för drygt tre år sedan började han använda sig av auditions för att bemanna sina hotell. Hösten 2011 lockade han 1 800 personer till att ställa sig på scenen och försöka övertyga ledningen om sin talang. I maj i år öppnade han ett nytt hotell i Stavanger, 1 000 personer letade sig dit, trots att endast 100 tjänster skulle tillsättas.

–  Jag vill hitta människor med glimten i ögat, som utstrålar engagemang, energi och entusiasm, ja sådant som inte går att utläsa av ett cv, säger Petter Stordalen i en intervju i NRK. Personens värderingar och drivkrafter ska sedan matchas mot företagets behov.

Blindrekrytering börjar också slå igenom. Personligen gillar jag det, ansökningar där ålder, kön och etnicitet inte finns med gynnar både objektivitet och mångfald. Och det i sin tur gynnar innovation. Och innovation är i dag de flesta företags livsluft.

Traditionella cv:n som grund för rekrytering är ett koncept som håller på att försvinna. Tack och lov! Och grattis alla ni som sitter och sliter era hår med att försöka konstruera CV:n som väldigt få orkar läsa. I en digitaliserad konkurrensutsatt värld där kunskap är tillgänglig för alla, blir attityd och personlighet det som avgör. Det ihop med de erfarenheter som är relevanta för jobbet du söker är det som gör att du blir tydlig, attraktiv och köpbar (lätt att fatta beslut om)!

Men vad betyder det här i praktiken? Jo det betyder att vi kommer att bli tvungna att jobba med reflektion och självinsikt på ett mer strukturerat sätt än tidigare; du ska veta och kunna uttrycka vem du är och hur du kan skapa värde för företaget du ska arbeta på eller med. Du behöver förstå och ta kontroll över hur du uppfattas av andra och du måste lägga ner mycket krut på att bygga och underhålla ditt kontaktnät. Det betyder också att rekryterare och arbetsgivare måste våga släppa sargen och hitta nya kreativa sätt att rekrytera på. När personlighet, kontaktnät och för jobbet relevanta erfarenheter är det som räknas, så måste man hitta sätt att vaska fram precis just det hos de kandidater som kan vara aktuella för ett jobb. Först då ökar möjligheten att hitta rätt person för rätt jobb!

Relaterade Inlägg

Blogg
april 20, 2022

Lär av den bästa – Steve Jobs

Som gammalt Apple-fan och har jag följt både företaget och grundaren Steve Jobs under många år. Jag är precis som många andra väldigt imponerad…
Blogg
mars 30, 2022

Starka varumärken står för något

Många företag pratar mest om sina erbjudanden, men det är svårt för att inte säga omöjligt att särskilja sig baserat på rationella produktfakta. Det…
Följ oss
©2016 All Rights Reserved.