Därför ska alla medarbetare använda LinkedIn – sju steg för att lyckas

Blogg
februari 18, 2016
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Därför ska alla medarbetare använda LInkedin
Äntligen! Nu börjar företagsledningarna förstå poängen med att engagera alla sina medarbetare i sociala medier. Det är nämligen ett utmärkt sätt att stärka företags-varumärket, bygga förtroende för sina produkter och tjänster, visa upp företagskulturen, positionera sig som experter och göra företaget mer mänskligt.

Vilka sociala medier man ska använda beror förstås på vilket typ av företag man är, vad man vill åstadkomma och vad man orkar med. Men jag tycker att Linkedin är ett absolut måste för alla! Linkedin är världens största professionella nätverk, med över 400 miljoner användare. Det är den plats dit människor (kunder, affärspartners, anställda och potentiella medarbetare) går när de vill veta mer om ett företag och de som jobbar där.

En del chefer ser fortfarande sociala medier som ett hot: ”Om mina anställda syns där så betyder det att de letar efter ett jobb” ”det gör det lättare för mina konkurrenter att stjäla dem” ”arbetstid försvinner och personalen tappar fokus”

Det synsättet tycker jag är förlegat, i stället bör man fundera på hur personalen kan hjälpa till att bygga företagets varumärke genom att uppmuntra till rätt aktiviteter i sociala medier. Tänk dig att alla medarbetare är engagerade i att producera, dela och sprida innehåll! Ett enkelt räkneexempel: Om till exempel ett företag har 500 följare på LInkedIn och tio medarbetare har 500 kontakter, så ökar räckvidden av ett inlägg eller budskap till 6000 mottagare!

Att låta medarbetarna bygga sina personliga varumärken i syfte att hjälpa företaget att lyckas är helt enkelt oerhört effektivt och ger stora konkurrensfördelar. Det finns dessutom studier som visar att personalen blir mer produktiv när de är ute på sociala medier.

Som det ser ut nu är det fortfarande vanligast att man styr upp och centraliserar arbetet med sociala medier. Dessutom har man ofta en policy som mer eller mindre kopplar bort merparten av personalen från delaktighet, påverkan och engagemang. Tänk tvärtom och se till att involvera alla medarbetarna. Jag tänker i första hand på Linkedin.

Så här gör du:

  1. Sätt ihop ett team som är ansvariga för arbetet.
    Är ni ett litet företag är det bra om ni kan engagera alla, men på lite större företag kommer det inte att fungera. Det här kräver ett samarbete mellan marknadsföring / branding kommunikation, IT och HR.
  1. Utse en ägare av projektet
    En person med hög EQ som ser helheten och har access till rätt resurser. Det ska vara någon som är välkänd i organisationen som har vd:s öra. Hen ska brinna för och kunna en del om sociala medier. Kan till exempel vara någon från kommunikation eller HR.
  1. Sätt ihop guidelines
    Bör göras av marknadsmänniskorna, PR och kommunikationsfolket, IT, juridik, och/eller compliance. Guidelines är bättre än regler. Ingen blir peppad av ”ni måste” ”ni får inte”. Bättre med vi rekommenderar: ”så här kan ni till exempel göra….etc”
  1. Utse ambassadörer
    Ta reda på vilka som är intresserade av sociala medier och utse ett antal ambassadörer. Använd den interna kunskapen som faktiskt finns inhouse och låt personalen blogga om sina expertområden, kommentera andras inlägg och ställa frågor.
  2. Utbilda alla
    Linkedin öppnar dörren för nya kunder och affärspartner, medarbetarnas profiler kan avgöra om du får affären eller inte. Kolla först kunskapsnivån hos medarbetarna: hur många vet hur man skapar en vass profil? Hjälp de som inte kan. Se till att alla vet de hur man connectar med folk, hur man interagerar med grupper, underhåller och vårdar sitt kontaktnät. Personalen blir en förlängning av företagets varumärke så se gärna till att de länkar till företagets LinkedIn-sida. Uppmuntra alla till att gilla och dela företagets inlägg och uppmärksamma de som gör bra saker. Se till att stötta ledningen (de måste agerar förebilder, men har samtidigt ont om tid.)
  1. Lägg upp en plan
    Var är organisationen nu? Sätt mål! Vad vill ni åstadkomma? Vilka vill ni nå? Gör en road-map över vägen dit.
  1. Följ upp
    Kvantifiera – hur många på företaget har Linkedinprofil idag? Hur många kontakter har de i snitt? Hur många följer vårt företag? Sätt poäng – hur många interagerar med grupper? Kvalitativt innehåll? Ökar vi nöjdheten, uppfinningsrikedomen?

Relaterade Inlägg

Blogg
april 24, 2023

Drömchefens egenskaper där LYSSNA är den viktigaste

Kraven på dagens ledare är många och kommer från alla håll och kanter; uppifrån, utifrån och inifrån. Det är inte lätt att vara en…
Blogg
mars 31, 2023

TEDxStockholm presenterar åtta idéer och åtta talare

De flesta av er har säkert någon gång lyssnat på ett TED talk, vi har inspirerats och fascinerats av fantastiska talare som Simon Sinek,…
Följ oss
©2016 All Rights Reserved.