En risig företagskultur är den allra värsta tidstjuven

Blogg
april 11, 2018
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Nyss hemkomna från Austin, Texas och konferensen WorkHuman 2018 kan vi konstatera att närmare 3000 HR-chefer från hela världen inte har fel – framtidens arbetsplatser sätter människorna i fokus! Några av alla fantastiska talare under veckan var Simon Sinek, Brené Brown, David Roth, Shawn Achor och Salma Hayek, men en av dem som vi gillade mest var ändå konferensens allra första key note – Cy Wakeman.

I sin föreläsning ”No Ego: How leaders Can Cut the Cost of Drama, End Entitlement, and Drive Big Results” pratade Wakeham om de flesta arbetsplatsers absolut största tidstjuv –  negativitet och dålig företagskultur. Hon berättade med hjälp av statistik, humor och egna erfarenheter om vilka konsekvenser en dålig företagskultur får och hur man gör för att förändra situationen och skapa en positiv arbetsplats med goda resultat.

“71 percent of Americans quit their jobs on a daily basis. The problem is they keep coming to work and getting a paycheck.” 

Wakeham visade skrämmande siffror över hur mycket tid vi slösar på meningslös dramatik på arbetsplatsen – skitsnack, negativitet, ältande, oro – och allt detta hämmar givetvis produktiviteten. Det är mycket tid som går år, i genomsnitt ägnar varje medarbetare ca 2,5 timmar per dag åt den här typen av negativt beteende.

2,5 timmar per dag blir:

• 17 timmar i veckan

• 68 timmar i månaden

Den genomsnittlige medarbetaren lägger alltså 816 timmar per år på negativa tankemönster.

”If drama is emotional waste that hinders productivity, does that catch the attention of a CFO?”, frågar Wakeman retoriskt efter att ha visat siffrorna och säger samtidigt att nyckeln för att komma till rätta med problemet är självreflektion. Om vi istället för att klaga funderar över vår egen roll i den givna situationen, ger det oss en bild av vad vi kan påverka, till skillnad från när vi bara klagar, vilket gör oss passiva och utan känsla för eget ansvar. Graden av eget ansvar avgör hur vi uppfattar situationen och därmed också hur bra vi mår på vår arbetsplats.

Wakeman menar att det är chefens uppgift att förändra medarbetarnas tankemönster. Hon pratade om vikten av att vrida strömbrytaren från vårt ”lägre jag” till vårt ”högre jag”. Att ställa om hjärnan att gå från ”low self” till ”high self”. Det görs bäst genom självreflektion – det är omöjligt att reflektera över sin egen roll och klaga samtidigt, vilket gör att självreflektion och ansvarstagande är det absolut bästa sättet att skapa en positiv företagskultur som inte slösar tid på onödig dramatik.

Några frågor för självreflektion

Som chef kommer du långt genom att få dina medarbetare att ställa sig följande frågor när de hamnar i negativa tankebanor eller situationer som de inte gillar:

Vad vet jag säkert om den här situationen?

Vad kan jag göra för att hjälpa till?

Vilket värde kan jag bidra med?

Vad skulle vara framgång i den här situationen?


”Most people think drama is the cost of doing business but it’s really your next competitive advantage if you change your philosophies and defuse the drama.”

Läs gärna hennes bok!

Relaterade Inlägg

Effektiv kommunikation
Blogg
september 29, 2022

Sex sätt att bli mer effektiv när du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen

Du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen. Du känner dig lite nervös och osäker, fast du egentligen tycker att det du…
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Följ oss
©2018 All Rights Reserved.