Handen på hjärtat alla företagsledare, chefer, konsulter och säljare – alla ni som vid olika tillfällen i yrkeslivet måste hålla en dragning av något slag. Internt eller externt. För några få personer eller inför en större publik. Vad gör ni för att engagera och inspirera dem som lyssnar?
Vår upplevelse, efter att ha jobbat med kommunikationsträning i över 20 år, är att allt för många fortfarande är fast i PPT-träsket. Man använder slides som respirator och stödstrumpa för att slippa förbereda sig. Slides översållade med information som man i stort sett läser innantill ifrån. Känner du igen dig?
Vad skulle hända om du bestämmer dig för att ta tag i detta på allvar? Dels av respekt för dem som tar sig tid att lyssna på dig, men också för att du ska göra ett bra intryck och bidra till att stärka förtroendet för både dig och företaget du representerar.
Här får du fem tips vad du kan göra:
Hitta ett nytt angreppssätt
Det är inte alltid så enkelt att komma på något helt nytt att säga. Men du kanske kan närma dig ämnet på ett annat sätt. En ny vinkel, ett nytt angreppssätt. Fundera över hur det här ämnet har presenterats tidigare. Vad var bra och vad kan du göra bättre?
Sätt på dig deltagarnas glasögon
Vad vill du ha sagt? Vad har du för budskap? Har du inget kanske du helt enkelt ska låta bli att tala. Kom ihåg att det du säger i slutändan handlar om dina lyssnares preferenser; Vad intresserar dem? Vilka behov har dem? På vilket sätt kan de ha nytta av det du har att säga?
Se till att din presentation eller dragning inte handlar om dig och ditt framträdande, utan om vad som är intressant och relevant för dem som lyssnar. Fråga dig själv: what´s in it for them?
Engagera deltagarna
Hur kan du interagera med publiken eller mötesdeltagarna? Viktigt, oavsett om du jobbar online eller off-line. Du kan till exempel ställa en fråga, dela in i grupper (grupprum på Zoom och Teams), använd mentometerknappar, enkäter (Pulls på Zoom) eller chatten…etc)
Variera upplägget
Fakta är bra, men för mycket fakta blir trist. Du måste varva fakta med historier som roar och berör. Kan du använda rekvisita? Inspireras gärna av Hans Rosling som var en lysande pedagog och underhållare. Kan du konkretisera vad du menar med ett exempel eller använda historier som motiverar och inspirerar?
Var närvarande
Tänk på ögonkontakten, men titta inte bara på din publik, utan prata med dem. Det är en väsentlig skillnad här. När du faktiskt pratar med dem som lyssnar, oavsett om det är IRL eller online, så märks det. Akta dig för ”manusrösten”, den som låter inövad, lite entonig och opersonlig. Träna några gånger innan, så att ditt sätt att prata låter naturligt. Be gärna någon om feedback. Glömmer du något, eller inte säger exakt som du hade tänkt – vem bryr sig? Närvaro är tusen gånger viktigare.
Vill du ha tips hur du ska tänka när du befinner i det digitala rummet? Klicka här.
Vill du ha hjälp? Hör av dig till oss. Vi skräddarsyr upplägget efter era behov och förutsättningar. Maila mig på pia@innerbrand.se