Företagets främsta tillgång finns närmare än du tror

Blogg
januari 18, 2017
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Ingen har väl undgått begreppet influencer marketing och att det blir allt vanligare att företag använder sociala medieprofiler som ambassadörer för sitt varumärke. Men det är få företag som arbetar strategiskt med att göra sina egna medarbetare till språkrör i digitala kanaler.

Det är synd tycker vi, för här finns en potentiell guldgruva när det kommer till marknadsföring, pr och varumärkesbyggande. Employee advocate marketing (Hur många engelska trendbegrepp orkar vi med egentligen?!) innebär att företagets egna medarbetare ges utrymme, och uppmuntras, att företräda företaget i sociala medier, både i de officiella företagskanalerna och i de egna, privata, kanalerna.

Medarbetare som ambassadör
Dina medarbetare kan bli din absolut största tillgång – med deras hjälp ökar dina möjligheter avsevärt att kommunicera rätt saker till rätt personer vid rätt tid. Dina medarbetare har sannolikt stora nätverk som gör att de är perfekt lämpade att sprida och förstärka ditt företags budskap. De kan också hjälpa till att rekrytera rätt personer för företaget och snabbt plocka upp negativa kommentarer och hantera kritik.

I rapporten Employees rising: Seizing the opportunity in employee activism från Weber Shandwick, skriver man så här:

”Organizations need to move quickly since employees are already taking matters into their own hands and, left unattended for too long, will define their employers’ brands and reputations on their own. ”

Engagemanget finns redan
Man menar att sociala medier kan vara en risk – men framför allt en möjlighet. Det är garanterat redan så att en majoritet av dina medarbetare är aktiva i sociala medier – de har åsikter, är engagerade i olika frågor och delar med sig av sitt liv och till viss del sitt arbetsliv. Engagemanget finns alltså redan – Weber Shandwicks rapport visar att en tredjedel av de tillfrågade medarbetarna redan skriver inlägg och postar bilder från sitt arbete, utan att arbetsgivaren uppmuntrat det. Nästan 40 % av respondenterna har någon gång skrivit något positivt om sin arbetsgivare. Så varför inte utnyttja detta på ett strategiskt sätt?

Hur gör man då?
LinkedIn skriver om employee advocate marketing här och ger bra tips och några enkla steg att följa.

1. Identifiera dina ambassadörer
Alla vill eller passar inte för jobbet, och olika personer är olika engagerade. Vissa medarbetare blir aktiva och engagerade ambassadörer, medan andra kanske inte skriver inlägg själva, men delar. I Weber Shandwicks rapport identifieras sex olika typer av medarbetare att hålla koll på. (Testa vilken typ du är här!)

2. Sätt upp ett regelverk
Det är viktigt att medarbetarna vet vad som gäller och vad de förväntas göra. Vad är ok och vad är inte ok? Vet alla vad som är företagets budskap?

3. Skapa rätt förutsättningar
Vill du ha medarbetarnas hjälp att nå ut i sociala medier är det en god idé att ge dem rätt verktyg och underlätta för dem. Hjälp till med innehåll och vinklar och se till att de har något meningsfullt att säga om sin arbetsgivare.

4. Mät och analysera
Sätt upp mål och kommunicera dem till alla som är med. Allt går att mäta på nätet – antal följare, trafik till sajter, antal inlägg och engagemang i form av likes, kommentarer eller konverteringar.

Relaterade Inlägg

Blogg
april 20, 2022

Lär av den bästa – Steve Jobs

Som gammalt Apple-fan och har jag följt både företaget och grundaren Steve Jobs under många år. Jag är precis som många andra väldigt imponerad…
Blogg
mars 30, 2022

Starka varumärken står för något

Många företag pratar mest om sina erbjudanden, men det är svårt för att inte säga omöjligt att särskilja sig baserat på rationella produktfakta. Det…
Följ oss
©2017 All Rights Reserved.