Att hålla sina medarbetare motiverade handlar sällan om högre lön, bättre villkor eller gratis juice i fikarummet. Vår erfarenhet är att det snarare handlar om att hitta ett högre syfte för verksamheten, en gemensam vision av framtiden och vad man vill åstadkomma. Frågor som måste besvaras är: Varför finns vi? På vilket sätt gör vi skillnad för många? På vilket sätt bidrar vi till en bättre värld?
En bra ledare måste kunna måla upp en bild av vart företaget är på väg och hur framtiden kommer att se ut för medarbetarna. Viktigare än någonsin i tider där förändring och osäkerhet är det nya normala. Som en klok kund, Anneli Angeling på Frontit, sa till oss: om medarbetarna bara förstår vad vi ska göra och varför vi ska göra det så kommer de att mönstra på och vilja bidra.
Men det är också viktigt i det lilla perspektivet, för alla jobb har förstås moment som kan vara både trista och rutinartade, men som ändå måste utföras. För att få motiverade medarbetare gäller det att peka på varför det är viktigt att jobbet blir gjort – det är slutresultatet som räknas. Kanske tycker en medarbetare att den där rapporten är jättetrist att sammanställa och att det inte ger någonting. Men å andra sidan är den nödvändigt för att kunna ta affärskritiska, strategiska beslut, och för att kunna röra sig i riktning mot den gemensamma visionen. Den medarbetare som ser uppgiften på det sättet, att man bidrar till strategiskt viktiga beslut snarare än rutinmässiga rapporter, känner sig sannolikt mer motiverad.
Vi är övertygade om att alla människor i grunden vill göra ett bra jobb, att alla vill känna att de kan bidra, att de är viktiga för verksamheten och en del i något större. Motiverade medarbetare förstår varför de är viktiga kuggar i hjulet, men ser också och inspireras av vart hjulet egentligen är på väg. Gör de det så skapas en väldig kraft, nämligen det engagemang, den motivation och stolthet som är avgörande för att lyckas.
Framgångsrika ledare motiverar genom att hålla visionen levande!