Höstpepp eller höstdepp?

Blogg
augusti 21, 2019
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Hör du till dem som känner höstpepp och som ser den här tiden på året som en nystart? Eller tycker du tvärtom att det känns segt att komma igång med jobbet efter semestern? För många av oss kretsar en stor del av livet kring jobbet och mår vi dåligt på jobbet smittar det ofta av sig på livet i övrigt. Vi hör väl alla mycket prat om livspussel, work-life balance, flexibla arbetstider och annat som vi behöver på jobbet för att må bra, men det kanske allra viktigaste är att känna mening med det man gör. Att det man göra spelar roll.

Vi ramlade på en underbar, gammal artikel från New York Times som handlar om en tävling bland avloppsreningsarbetare i New York, ”the Sludge Olympics”, där deltagarna tävlar i olika grenar för att visa sin skicklighet i arbetet. Emily Lloyd, kommissionären för New York City Department of Environmental Protection, kommenterade:

”Det är ett tufft arbete. Det är ofta ett obehagligt arbete. Och de är fantastiska på det.”

Det man slås av när man läser artikeln är vilken stolthet alla känner över sitt jobb. De vet att jobbet de gör är meningsfullt och de vill göra det riktigt bra. En man, George Mossos, noterar hur anonymt deras arbete kan vara, han citeras och säger:

”Det räcker att tjäna allmänheten.”

Att känna mening är, tror vi, helt avgörande för hur vi trivs på jobbet. Mening tillsammans med mindset är oftast  skillnaden mellan depp och pepp. Det är det som gör att vissa människor sitter med högavlönade jobb på exklusiva kontor och känner sig tomma, medan andra arbetar i New Yorks avloppssystem och går hem från jobbet med ett leende på läpparna.

Nästan alla människor har något gemensamt, oavsett alla andra skillnader – vi vill känna oss värdefulla. Vi vill inspireras av det arbete vi gör och känna att vi bidrar till något som betyder något. Och vi vill veta att våra arbetsgivare bryr sig om oss – att vi inte bara ses som utbytbara resurser. Därför är förstås ledarskapet och företagskulturen avgörande, men det finns mycket man kan göra själv för att känna mening och ha roligare på jobbet.

Att ha ett syfte med det man gör är inte magi – det är något vi själva medvetet måste sträva efter och skapa, både för oss själva och för vårt företag. Med rätt tillvägagångssätt kan nästan vilket jobb som helst vara meningsfullt.

Några tips för att känna mening och ha roligare på jobbet:

Försök att se den större bilden!

Vi är många som inte räddar världen eller hanterar situationer på liv och död på jobbet, men alla tjänar någon i det vi gör, på något sätt. Lärare kan ha en avgörande betydelse i ungas liv och framtid och en ekonomiassisten på ett företag kan se sin del i den större helheten och vara stolt över de kunder som företaget hjälper. Fundera över vad du tycker är roligast att göra och på vilket sätt du hjälper ditt team, din arbetsgivare och era kunder att lyckas.

Engagera dig!

Att vara engagerad är ett mindset som du väljer, man kan inte tvinga människor att vara engagerade, men du kan välja att vara det. Det kan innebära att du snabbt köper in på och tar ansvar för det jobb du gör och att du tar initiativ som kanske inte finns i din omedelbara arbetsbeskrivning. Hitta det du gillar bäst i jobbet och försök att göra mer av det! Att ta ansvar för sina handlingar och för sitt resultat ger en känsla av kontroll över jobbet, och det mår de flesta bra av.

Se till att utvecklas!

Den som aldrig går utanför sin komfortzon kommer inte heller att utvecklas, och det blir de flesta deppiga av. Se till att gå den där kursen som du är sugen på och tacka ja till utmaningar även om det känns jobbigt. Att göra misstag är aldrig kul, men det är ett lärande. Ta ansvar för dina misstag och se det istället som ett sätt att växa och utvecklas.

Odla positiva relationer

De människor vi arbetar med är lika viktiga som jobbet vi gör. Även det tråkigaste jobb kan kännas meningsfullt om du trivs med dina kollegor. Det finns en berömd studie, Harvard Grant Study, som visar att lycka och ekonomisk framgång är starkare korrelerad till ens relationer än till intelligens.

 

Vi har skrivit mer om vikten av att känna mening på jobbet i vår bok Human up! En bok om hur du bygger mänskliga varumärken och arbetsplatser

Relaterade Inlägg

Blogg
april 24, 2023

Drömchefens egenskaper där LYSSNA är den viktigaste

Kraven på dagens ledare är många och kommer från alla håll och kanter; uppifrån, utifrån och inifrån. Det är inte lätt att vara en…
Blogg
mars 31, 2023

TEDxStockholm presenterar åtta idéer och åtta talare

De flesta av er har säkert någon gång lyssnat på ett TED talk, vi har inspirerats och fascinerats av fantastiska talare som Simon Sinek,…
Följ oss
©2019 All Rights Reserved.