Att förpackningen räknas är de flesta väl medvetna om. Paketering har varit ett av de främsta verktygen för att sälja produkter under det senaste halvseklet. Handen på hjärtat – har du någon gång gått in på Systembolaget och kommit ut därifrån med en flaska som du köpte bara för att den var snygg eller hade en cool etikett? Vi är nog inte ensamma om att ha gjort det mer än en gång. För i första läget handlar det inte om hur produkten smakar, utan det första intrycket baseras helt på synen. Det är ögat som avgör om kunden ska stanna upp och sträcka sig efter en specifik produkt. Det finns hur mycket forskning som helst på hur förpackningar kan öka attraktionskraften hos en produkt.
Din ”förpackning” räknas också. Vi kan tycka vad vi vill om det, men folk kommer helt säkert att dra slutsatser om dig baserat på hur du ser ut. Visst är det så att vi inte borde döma varandra på grund av utseende, men det är bara att inse att vi gör det ändå. Mellan tre och sju sekunder – det är allt det tar för omvärlden att skapa sig ett första intryck av dig. Tror att det här har med våra stenåldershjärnor att göra, att det är en ren överlevnadsinstinkt – vi måste snabbt avgöra om det är en vän eller fiende vi möter. Men det är klart att det är andra saker som också spelar roll, som till exempel våra kulturella och sociala preferenser – det vill säga de stereotypa uppfattningar som vi alla bär på. Men hur som helst – i alla lägen bildar vi oss snabbt en uppfattning om människor baserat på det vi ser, som utseende, klädstil och kroppsspråk. Vi vill veta och förstå vad vi ser. Vi har ett behov av ordning och kontroll.
Tänk dig att du träffar en ny kollega för första gången. Redan vid första handslaget drar ni slutsatser om varandra, alltifrån status och auktoritet till kompetens och trovärdighet. Lika snabbt bestämmer du om du tycker att personen verkar sympatisk eller inte.
Hur vill du uppfattas?
Ditt yttre ska vara en spegel av ditt inre och förstärka och förtydliga den du är och det du vill åstadkomma. Micael Dahlén, forskare på Handelshögskolan i Stockholm känns lätt igen med sin okonventionella stil, det långa håret och de svartmålade naglarna, något som också speglar vem han är som person. Han har sagt vid något tillfälle när hans utseende kom på tal: ”Det är ett sätt för mig att ta en initial smäll, att skicka signaler till omgivningen att de ska vara beredda på att det är udda när jag öppnar munnen”.
Att kläder påverkar är det nog ingen tvekan om. Klädsel kan sänka eller höja tröskeln i mötet med andra människor. Det här vet man inom politiken. Inför valet 2010 uppmanades moderaterna att lämna slips och pärlhalsband hemma. Man ville inte spä på de fördomar som finns om den typiske moderaten. 2014 kom sossarna med ett liknande påbud, bort med kavaj och svarta färger. In med gladare färger och uppkavlade ärmar. Kanske hämtades inspirationen från Barack Obama som i och för sig inte bär så mycket färgglatt, men ofta syntes i skjortor med uppkavlade ärmar. De signalerar på något sätt att ”här ska jobbas”. Med kläder visar vi vår sociala tillhörighet, vilka intressen vi har och vilka grupper vi tillhör: svart kopplas ofta till mode- och kulturmänniskor, vintagekläder till hipsters och så vidare.
Tips från stylisten
Klädstil handlar i mångt och mycket om att passa in i sammanhanget, i gänget. Vad som är exakt rätt bestämmer gruppen och hierarkin, men det grundläggande är förstås att vara hel och ren. Siroun Forsberg, som klär programledarna på TV 4, menar att det allra viktigaste är att personen i fråga ska känna sig bekväm, annars syns det i rutan. Kläderna ska förstås sitta bra på kroppen och göra personen i fråga rättvisa. Men det ska också stämma överens med personligheten och det sammanhang hen ska finnas i, det vill säga – om det är ett nyhetsprogram, ett naturprogram, myspys i soffan eller kanske en gala av något slag.
Tänk på vem du möter, i vilket sammanhang och hur du vill framstå. Ska du hålla ett föredrag kan det vara bra att inte ha kläder (eller ett kroppsspråk) som stjäl fokus från det du vill säga. Träffar du någon för första gången kan det vara värt att tänka igenom en extra gång hur du vill framstå.
Ditt val av kläder skickar signaler som omgivningen uppfattar och tolkar. Du behöver förstå vad andra tolkar in i din klädstil. Är du osäker, fråga några du känner och litar på. Hur skulle de beskriva din klädstil? Stämmer deras uppfattning in på den du vill vara och hur du vill uppfattas? Fundera över varför du klär dig som du gör. Är det för att passa in i en viss grupp eller för att imponera på chefen? Kanske gillar du att synas och vill att folk ska lägga märke till dig? Eller tillhör du de som hävdar att du inte bryr dig alls?
Just nu, i kylan och slasket, känns det lite deppigt att fundera på kläder och själva hasar vi runt i jeans och ylletröjor på kontoret. Vi muntrar upp oss med att tänka på att man också kan komma långt med att vara hel och ren, ha välborstade tänder, bra ögonkontakt och ett fast handslag.
Vi har tidigare skrivit om klädernas betydelse, läs gärna här!