Jag är bara ärlig

Blogg
mars 17, 2016
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Jag är bara ärlig

”Jag är bara ärlig” är en kommentar jag ofta får höra ute på företagen jag jobbar på. Oftast från personer som vill rättfärdiga ett visst beteende. Ett beteende som med största sannolikhet har gjort någon annan ledsen. De allra flesta av oss attraheras av människor som vi uppfattar som raka och ärliga, men på ett positivt sätt. De är oftast sakliga, konkreta och signalerar att de vill oss väl. De har också konstruktiva förslag på lösningar och erbjuder sig att hjälpa till.

Det här är svåra frågor eftersom de som ”bara är ärliga” inte riktigt ser det på det sättet. De tycker att är i sin fulla rätt att ge uttryck för sina åsikter och det har de ju rätt i, men de inser inte att de uppfattas som nedlåtande och arroganta. Något som får konsekvenser både dem själva och för den som drabbas.  Så visst kan det vara på sin plats att vara både rak och uppriktig, men det ska göras på ett ansvarsfullt och respektfullt sätt. Och innan man överhuvudtaget säger något ska man fundera över vad man vill åstadkomma med sin kommentar och om den överhuvudtaget är nödvändig.

Att bygga sitt personliga varumärke handlar om vår förmåga att se oss själva i ljuset av andra. Inte helt lätt och lite läskigt, men nödvändigt, eftersom vår förmåga att samverka med andra är avgörande för om folk vill jobba med oss eller för oss. Det finns många bevis för att människor med god social förmåga – dvs människor som har koll på sina egna känslor och kan avläsa och hantera andras har fördel av det i de flesta sammanhang, både i sitt privata och sitt yrkesmässiga liv.  Allt vi säger och gör får konsekvenser. För oss själva och för andra. Jag håller med Stefan Einhorn i boken Konsten att vara snäll – snällhet är grovt underskattat!

 

Relaterade Inlägg

Vd:s rykte driver försäljning och ökar synligheten
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Blogg
juni 16, 2022

Förtroende vårt viktigaste kapital

Förtroende är avgörande för att vi ska vilja jobba ihop med någon, köpa något av någon eller för den delen rösta på någon. Förtroende…
Följ oss
©2016 All Rights Reserved.