Hur sociala medier påverkar vårt personliga varumärke i arbetslivet har stötts och blötts otaliga gånger de senaste åren. Ofta i samband med ett varningens finger för att publicera för mycket av sitt privatliv, eftersom det kan skada möjligheterna att få ett visst jobb. De allra flesta chefer och rekryterare googlar potentiella medarbetare, och sökmotorerna lär hitta det mesta som vi lägger upp på internet. Det betyder att gränsen mellan privatperson och yrkesperson har suddats ut så att den nästan inte längre existerar. Skulle min yrkesprofil och min privata profil skilja sig för mycket från varandra skapar det en otydlig bild av vem jag är. I värsta fall kan det bidra till att jag upplevs som opålitlig.
Som 90-talist och därmed hemmahörande i den digitala generationen är detta redan ”old news”. Min generation har, i och med de sociala mediernas framfart, tidigt fått ställa oss frågorna: ”Vem är jag? Hur vill jag uppfattas? Vad står jag för? Majoriteten av oss är nämligen fullt medvetna om att vi är konstant iakttagna på internet, vi till och med räknar med det. Allt vi placerar på våra instagramkonton, facebookprofiler osv är strategiskt placerade just där, för att förstärka och framhäva vem vi är, vårt personliga varumärke. Vi vet om att vartenda forum, som vi existerar på antingen förstärker eller försvagar våra varumärken. Så vad ska vi kalla denna nya person, som varken är yrkesperson eller privatperson? Omniperson?
Andrea kommer att gästblogga här hos oss på PBA under hösten. Andrea pluggar till hälsopedagog på GIH, men det är inte därför hon bloggar hos oss. Nä, det är snarare det faktum att hon är är 90-talist och det är med dom glasögonen hon ska betrakta fenomenet ”personligt varumärke. Kul, tycker vi – välkommen