Vi är helt övertygade om att strategiskt arbete med personal branding är win win för både företag och medarbetare. När människor fattar vad det är som gör dem speciella och hur de kan använda sina styrkor i större utsträckning så händer något. Både självkänslan och engagemanget ökar. När man sedan synkar det egna varumärket med företagets värderingar och strategiska mål och förstår hur man kan använda sina talanger för att skapa värde, då är man beredd att kliva fram och ta ansvar. Stolta och nöjda medarbetare använder gärna sin egna varumärken för att stärka företagets. Och här är förstås sociala medier en oslagbar kanal.
Enligt ny infografik är nästan 2,8 miljarder människor aktiva på sociala medier idag, och att inte fler företag utnyttjar det är häpnadsväckande. Fortfarande är det många arbetsgivare som är fast i traditionellt tänk, nämligen att fler och mer synliga medarbetare i sociala medier är farligt och gör att bilden av bolaget är svår att kontrollera. Tvärtom borde arbetsgivarna underlätta och uppmuntra att fler medarbetare blir mer digitalt aktiva.
Vi har tidigare skrivit om medarbetarna som den bästa marknadsföringskanalen av alla – Employee Advocacy handlar om att hjälpa de anställda att stärka sina personliga varumärken samtidigt som de hjälper till att bygga företagets. Anställda har omfattande nätverk och när de uppmuntras att dela och sprida innehåll från företaget så blir effekten oerhört stor. Ett budskap eller rekommendation från en kollega eller vän är tusen gånger mer värd än en flashig broschyr, en annons eller annan traditionell företagskommunikation.
Hur agerar goda företagsambassadörer då? Jo, de:
• Bidrar till att producera och sprida innehåll i syfte att öka medvetenheten om företagets kompetensområden och företagskultur
• Rekommenderar företagets produkter eller tjänster till andra
• Har företagets bästa för ögonen och är medvetna om att hens kommunikation och agerande påverkar bilden av företaget
• Rekommenderar företaget som arbetsgivare
Sådana vill man ha ombord, eller hur? Men som arbetsgivare måste man förtjäna deras engagemang genom att ha en schysst företagskultur som gör att människor vill engagera sig. Man kan inte tvinga folk. Väl där, så är nästa steg förstås att utbilda alla i hur de kan göra för att bidra. Hur producerar, delar och sprider man innehåll på bästa sätt? Vilket innehåll ska man dela och sprida? Hur ser företagets sociala guidelines ut? Hur mäter man och följer upp?
Jag vill verkligen uppmuntra fler företag att ta tag i det här, det är en fantastisk möjlighet som alla vinner på: företaget, medarbetarna, kunderna!
Vill du veta mer om Employee Advocate Marketing så har vi precis gjort en kort film med fem tips – titta här!
Vi gillar infografik – här kommer nya siffror om sociala medier från vår samarbets-partner Smarp, läs hela artikeln här.