Vi har väl alla någon gång upplevt att ett samtal inte alls gick som vi hade förväntat oss? Eller att de andra i teamet inte har fattat någonting? Förvirringen är periodvis monumental – hur är det ens möjligt att missförstå varandra så fullständigt? På samma sätt har de flesta antagligen upplevt att de klickar bättre med vissa än med andra. Vissa människor är helt enkelt lättare att förstå sig på.
För min egen del måste jag erkänna att det tog besvärande lång tid innan jag insåg att inte alla tänker som jag. (Det visade sig att det faktiskt är ganska få som tänker som jag. Men mer om det senare.) Men när jag väl insåg det, och dessutom kunde sätta ord på det, blev allting enklare. Och roligare. Det som för första gången gav mig en aha-upplevelse var en DISC-analys, alltså det som folk brukar prata om som ”färgerna”.
DISC är en kommunikations- och beteendestilanalys som är användbar i en massa situationer där människors olikheter har betydelse t.ex. vid rekrytering, personlig utveckling, grupputveckling, ledarutveckling, säljutveckling och kommunikation. De olika beteendestilarna belyses med hjälp av färger (rött, gult, grönt och blått) presenterade som staplar eller pusselbitar (beroende på vilken leverantör man har, det finns flera olika varianter). Resultatet av analysen är självklart ingen absolut sanning, det är fortfarande bara ett standardiserat analysverktyg och bygger på självskattning. Men validiteten är hög och i de allra flesta fall känner man väl igen sig. Det vi har sett genom åren är att den garanterat ökar förståelsen för människors olikheter och olika sätt att kommunicera. DISC-teorin lyfter på ett positivt sätt fram en persons styrkor, drivkrafter, ledarskapsstil och kommunikationsmönster och visar tydligt att det inte finns något som är rätt eller fel – det handlar bara om att vi kommunicerar på olika sätt.
Vi tycker att DISC-analysen är extra bra att arbeta med när det gäller teamutveckling eller när det finns problem i kommunikationen på en arbetsplats. I våra DISC-workshopar brukar vi arbeta med gruppens kommunikationsstil och beteendemönster, det vill säga hur människors olika styrkor samverkar, vilka drivkrafter de har samt vilka likheter och olikheter som finns i gruppen. Vad innebär de olika profilerna när det gäller samarbete i gruppen, feedback, förändringar och handlingsutrymme? Vi diskuterar hur man kommunicerar bäst med varandra, vilka problem och missförstånd som kan uppstå och hur man undviker dem. Vi pratar också om hur man kan använda de nyvunna kunskaperna att bemöta kunder och klienter.
Eftersom jag verkligen gillar att arbeta med DISC-analyserna och våra workshops inom området, så blev jag väldigt glad när jag insåg att ”alla” nu verkar läsa bästsäljaren Omgiven av idioter av Thomas Erikson. Boken är inte ny, den kom 2014, men verkar ha fått ett uppsving under hösten. Och det är den väl värd, förutom att det är ett briljant namn så är det en oerhört rolig och konkret bok som ger en bra grund och en förståelse för de olika kommunikationssätten.
Så vilken färg är då jag, alltså Kristina? Jo, det visade sig när jag gjorde analysen att jag är röd/blå. Kanske inte en av de vanligaste kombinationerna, men jag kunde verkligen relatera till resultatet. De insikterna har hjälpt mig oerhört mycket i samspelet med både kollegor och kunder. Inte minst när det kommer till mina egna utmaningar – att vara gift med en illgul person och att driva bolag tillsammans med en annan illgul person.