Hur gör man egentligen för att bli efterfrågad – både internt och externt? Varför lyckas vissa hela tiden, medan andra aldrig får till det?
Det är alltid någon annan som får de roliga uppdragen”, ”Hen väljer aldrig mig, fast jag är minst lika bra”, ”Varför får hen högre lön, det är så himla orättvist”
Visst har vi väl alla känt så här någon gång? Att vi är förbisedda, att vår chef inte fattar hur bra vi är eller att det alltid är någon annan som får all strålglans på sig. Men lugn, det finns hjälp att få – du måste helt enkelt profilera dig! Du måste ta saken i egna händer och se till att du uppmärksammas och uppskattas av dina kollegor och chefer. Vi har alla ett eget ansvar för att få ett kul arbetsliv. Självklart spelar yttre omständigheter roll, sådant vi inte kan påverka som chefer, kollegor och företagskultur. Men det finns saker vi kan göra för att bli uppskattade och efterfrågade medarbetare.
Efter att ha varit ute på företag och arbetat med de här frågorna i många år har jag samlat på mig lite tips som jag tror att du kan ha nytta av. Allt för att säkerställa att du blir den där personen som andra gärna anlitar och jobbar tillsammans med:
- Var relevant och var på tå
Omvärlden förändras och du behöver hänga med för att vara relevant och intressant för dom som ska fatta beslut om dig. Sociala medier är bara ett exempel på något som har blivit en nödvändig kompetens på arbetsmarknaden idag. Även om inte det är ditt jobb så är det något som de flesta arbetsgivare förutsätter att du behärskar. Att hålla sig à jour med vad som händer i sin bransch, inom sitt område och omvärlden i stort är oerhört viktigt. Jag stöter på allt för många människor som är fast i det som varit – det har vi inte råd med.
Fortlöpande professionell utveckling är också nödvändig. Det du lärde dig igår kanske inte är relevant idag. Det spelar ingen roll hur intressant eller tilltalande du är, om du inte upplevs som kompetent inom ditt område är du utanför radarn. Har du det som krävs för att komma på fråga, det som gör att folk känner sig trygga att anlita dig?
2. Var öppen – be om feedback
Att ha en bra självbild är grunden i att ha ett starkt personligt varumärke. I det ingår att förstå och ta kontroll över hur man uppfattas av andra. Du behöver ärlig input. Be om feedback från personer du litar på och som vill dig väl. De allra flesta av oss tycker att det känns obekvämt att höra saker som inte är odelat positiva, men det är viktigt eftersom det kan vara något som påverkar din karriär i fel riktning.
Jag jobbade nyligen med en tjej som arbetar på ett konsultföretag. Hon var frustrerad över att hon aldrig kom på fråga när det gällde roliga uppdrag internt. Hon är ju duktig på sitt jobb och har alla nödvändiga kvalifikationer. Men så småningom kom det fram att både hennes chef och arbetskamraterna upplevde att hon spred negativ energi i de arbetsgrupper hon ingick i. En del av hennes varumärke handlade om ”negativt ifrågasättande”, ”felsökare” och ”vill alltid ha rätt”. Och du vet ju hur det är; i valet mellan två personer med liknande kompetenser och erfarenheter så kommer vi att välja den som känns bäst. Men när det här väl gick upp före henne, har hon arbetat hårt för att vrida om sitt beteende i positiv riktning. Det har bidragit till att hon har fått roligare uppdrag, blivit en uppskattad kollega och att hon dessutom mår mycket bättre än på länge.
Vi har alla våra tillkortakommanden, och det är skönt. Ingen vill ha perfekta människor omkring sig, men om har du sidor som sätter käppar i hjulen för dig, då är det dags att ta dig en funderare. Min erfarenhet är att personer som har identifierat sina personliga varumärken, lägger mer kraft och energi på att utveckla sina styrkor och att de mindre smickrande sidorna då försvagas per automatik. Dina svagheter ska du hantera, utveckla eller ignorera. Hitta de svagheter eller mindre smickrande sidor du har som kan hindra dig från att lyckas. Det är dem du ska jobba på, de andra kan du strunta i.
3. Hitta en förebild
Vi har väl alla människor omkring oss som fungerar som magneter för andra, de är naturliga ledare och får oss att både må och prestera bättre. Kanske kan du hitta förebilder i din närhet att inspireras av? Lista sex personer som du beundrar och tycker gör ett bra jobb. För var och en av dem, skriv ner tre karaktärsdrag och några saker de gör som du tror har bidragit till deras framgång. Vad har de gemensamt? Fundera över vad du kan ta rygg på. Kanske kan du till och med överträffa dem på sikt?
4. Lev ditt varumärke
Du har säkert hört uttrycket ”walk the talk”. På svenska säger vi att du måste leva som du lär. Lättare sagt än gjort, men ändå viktigt. För det handlar om förtroendekapital. Du kan inte säga en sak och göra en annan. Vi vill veta att vi kan räkna med dig och att du levererar det vi förväntar oss. Varumärke handlar om förväntningar, ett löfte som måste infrias.
5. Vässa snacket
Även om alla personliga varumärken är unika, så har de en sak gemensamt – de är goda kommunikatörer. Du kan inte bygga upp ett starkt och konkurrenskraftigt varumärke om du inte förmår att utrycka det med energi och självförtroende. Rannsaka dig själv – behöver du träna på att skriva, att presentera dig muntligt, att föreläsa, att prata i telefon, att småprata, att mingla…? Lägg upp en strategi för vad du kan göra för att förbättra den. Ta hjälp från ett proffs om du behöver det.
6. Var en god arbetskamrat
Känslor är en viktig komponent när det gäller all form av branding. Det handlar om osynliga emotionella band och är det som vi brukar kalla för upplevt värde, det vill säga känslan av att ha med dig och göra. Den går inte att ta på, men är avgörande när andra ska fatta beslut om dig. Vi jobbar i helst i lag med folk som vi tycker om och gillar.
Några saker att tänka på för att vara en god arbetskamrat:
• Tala gott om andra och om företaget du jobbar på (och även tidigare arbetsgivare)
• Ta inte åt dig äran för andras idéer eller jobb, utan se till att ära den som äras bör
• Hjälp dina kollegor, dela med dej av din erfarenhet och din kunskap
• Se till att du bidrar till god stämning och arbetsglädje
7. Bygg relationer både internt och externt
Att ha goda relationer är viktigt för att inte säga helt avgörande om du vill ha ett starkt personligt varumärke. Lägg ner lite tid på att utveckla goda relationer både inom organisationen och utanför. Det är lätt att hänga med samma personer hela tiden. Tryggt och bekvämt, men kanske inte så smart. Lista några personer som du behöver känna lite mer och boka in en lunch med dem. Kan tipsa om den utmärkta boken ”Never eat alone” av Keith Ferazzi. Väl värd att lägga lite lästid på.
8. Våga misslyckas!
Rädsla att misslyckas drabbas vi nog alla av då och då. Akta bara så att inte dina rädslor styr alltför mycket. de kan förlama och bidra till att vi undviker att anta utmaningar, knyta nya kontakter och göra nya saker. Går något åt pepparn, ta chansen att lära dig något i stället. Fråga dig vad som hände. Var du tillräckligt tydlig? Valde du rätt forum och framförde du det du ville säga vid rätt tillfälle? De flesta som är framgångsrika har misslyckats många gånger och lärt sej något av det. Och visst är det intressantare med människor som trampat lite snett någon gång och som lärt sig något av det, än personer som går snörrätt genom livet? Den populära skådespelaren George Cloney lär ha sagt: ”The only failure is not to try”
9. Ta initiativ
Bidra till företagets och/eller teamets utveckling med tankar och idéer och förslag på lösningar. Gå med i arbetsgrupper som jobbar med frågor du tycker är intressanta och gärna vill jobba med. Var aktiv, visa att du är intresserad. Många företag som jag jobbar med använder så kallade NMI-undersökningar (nöjd medarbetarindex) och för det mesta visar dessa att personalen känner sig oinformerade. Ibland är såklart kritiken befogad, men lika ofta görs stora interna kommunikationsinsatser, men personalen känner ändå inte att det får tillräckligt med information. Mitt tips: sök själv upp den information du behöver!
10. Visa intresse
Visa intresse för vart företaget är på väg, vilka värderingar som finns och vilka utmaningar det står inför. Fundera över hur du kan bidra till att företaget ska lyckas.
Tipsen kommer från Pias bok – en praktisk handbok i personal branding – som finns att köpa här för den som vill läsa mer!