Idag pratar vi om feedback ute hos en kund – ett ämne som ofta efterfrågas. De flesta inser vikten av regelbunden feedback, men enligt vår erfarenhet är det på få företag som man känner att man riktigt får till det. Så vad är egentligen problemet? Vad är det som gör att just feedback så ofta blir ett problem?
Enligt dr David Rock, forskare och chef för NeuroLeadership Institute (som vi också hade förmånen att lyssna på under konferensen WorkHuman), beror problemen ofta på några vanliga missuppfattningar:
• Vi tror att alla avskyr feedback. Det stämmer inte enligt Rock, det som vi människor inte gillar är oönskad feedback. Oönskad feedback triggar våra försvarsmekanismer och gör att vi hamnar i försvarsställning. Och när det händer är all feedback bortkastad, då lyssnar vi ändå inte. Sanningen är att vi människor inte har något problem med feedback, i själva verket kan vi snarare bli osäkra när vi inte får det, men utgångspunkten är att feedbacken måste vara efterfrågad.
• Vi fokuserar ofta mest på misstag. Det är inte det mest konstruktiva sättet att ge feedback på. Visst måste misstag ibland diskuteras, men det viktigaste när man ger feedback är att vara tydlig med vad man vill att mottagaren ska göra. Det är viktigare att fokusera framåt och förklara vilket beteende vi önskar, än att problematisera det som varit.
• Vi tror att initiativet måste komma från givaren. Enligt David Rock är grunden till en fungerande feedbackkultur att lära alla medarbetare i organisationen att börja fråga om feedback. Att själv ta initiativet och fråga är psykologiskt viktigt, det gör att både givare och mottagare känner sig mindre hotade och därmed mer avslappnade. Rocks bästa råd är helt enkelt ”Sluta ge feedback – börja fråga efter feedback istället”
Det låter enkelt när man punktar upp det så här, men sanningen är att det trots allt är ganska svårt att få till en otvungen feedbackkultur. Vi menar att när det kommer till feedback så är det absolut vikigaste att jag som mottagare känner att den som ger mig feedback vill mig väl. Om jag känner att feedbacken jag får är vänligt menad, med uppriktig vilja att hjälpa mig att utvecklas, då blir det ofta inga problem. Då kommer jag att lyssna och ta till mig av det som sägs. Problemen uppstår när feedback ges på felaktiga grunder, kanske för att den som ger feedback vill framstå som lite bättre, eller för att visa vad hen själv kan.
Så innan du ger någon feedback, se till att det är efterfrågat och fundera igenom dina egna anledningar till att ge feedback – du måste vilja mottagaren väl.