Att starta eget är för många en dröm och för några stannar det där, men cirka 70 000 personer per år gör slag i saken. Anledningarna kan vara många: några vill utveckla sin hobby till en affärsverksamhet, andra har tröttnat på sin anställning och vill vara sin egen chef eller bara vill prova något nytt.
Trenden går också mot kortare projektanställningar. Förr var det mest människor inom kultur och media som frilansade, men trenden med den nya gigekonomin ser vi tydligt i Sverige också. Idag utgör gigarna ca 20 % av arbetsstyrkan i Sverige och fler lär det bli. Frilansbegreppet har breddats och omfattar nu allt fler yrkeskategorier.
En engagerad ägare är det lilla företagets styrka, men utnyttjas inte alltid optimalt. Trots att det är DU som är ditt företags största tillgång. Vi köper personer långt före företaget eller produkten. Det är du som representerar och personifierar företaget – ett starkt varumärke är alltså en förutsättning. Men förutom det finns det några andra saker som kan vara bra att tänka på.
1. Paketera och ta betalt
Många småföretagare är dåliga på att ta betalt, inte minst kvinnor. Man sänker helt enkelt priset utan att kunden har bett om det. Det är alltför vanligt att man ger rabatter utan att först undersöka om kunden är beredd att betala fullt pris. Oftast handlar det inte om pris utan istället om en kombination av kommunikation och paketering. Du måste säkerställa att kunden ser samma bild som du, både när det gäller behovet och nyttan av det du erbjuder. Han eller hon behöver bli trygg med att det är värt pengarna. Hjälp kunden att ta beslut genom att paketera ditt erbjudande på ett attraktivt och lättillgängligt sätt.
Det är också vanligt att småföretagare (faktiskt rätt vanligt på större företag också) mest pratar om vad de erbjuder, istället för att berätta vad kunden får. Sätt på dig kundens glasögon för en stund och fundera över hur deras arbetsvardag ser ut. Vilka utmaningar står de inför? Vad är viktigt för dem just nu? Och hur kan du vara en del av lösningen?
2. Leverera det du säger att du ska leverera.
Vi vill alla anlita företag och personer som gör det lilla extra, som levererar lite mer än förväntat. Vem anlitar du helst:
Hantverkaren som kommer lite sent, gör sitt jobb, men går därifrån utan att plocka undan efter sig? Eller den som kommer punktligt, städar noggrant och följer upp att du är nöjd?
Den duktiga hantverkaren jag brukar anlita tillhör den sistnämnda sorten. När han nyligen målade om vårt vardagsrum fogade och målade han dessutom listerna, trots att det inte ingick i offerten. Han ringde dessutom en vecka senare för att kolla att vi var nöjda. Självklart anlitar jag honom igen och rekommenderar honom varmt till alla jag känner.
Vår redovisningskonsult är bäst i klassen – jag har provat några stycken genom åren, så jag vet vad jag talar om. Hon vet hur det är att vara småföretagare och gör allt för att underlätta vår vardag. Hon kommer med förslag på saker vi kan göra på ett smidigare sätt, eller tjäna tid och pengar på. Hon påminner när det är dags att betala skatt, hon svarar på mejl inom några timmar och tar snabbt reda på saker där hon själv inte sitter inne på svaren.
Saker som borde vara självklarheter, men som tyvärr inte alltid är det. Behöver jag säga att hon är fullbokad?
Som du säkert noterar så köper vi HURET långt för VADET. Bestäm dig för hur det ska vara att anlita dig!
3. Marknadsför dig
Du behöver förstås säkerställa att folk vet vem du är, och för det behövs en PR-strategi. Ett billigt och effektiv sätt (men ganska tidskrävande) är att använda sociala medier. De flesta företag finns på sociala medier idag, men alltför många är där bara för att man ”ska finnas där”, De har ingen tydlig strategi, utan skjuter vilt och planlöst med hagelbössan åt alla håll. För att digital synlighet ska genera affärer behövs både strategi och kunskap. Lägg upp en plan för din marknadskommunikation och din närvaro på sociala medier. Kan du inte själv, ta hjälp. Kom ihåg att marknadsföring inte bara handlar om sociala medier. Och att det är i möten med människor IRL som det till syvende och sist avgörs.
4. Fokusera, fokusera, fokusera
Jag lyssnade för en tid sedan på en föreläsning om entreprenörskap där föreläsaren hävdade att brist på fokus var den vanligaste orsaken till att småföretag inte lyckas lyfta. Undvik den fällan genom att sätta smarta mål som du följer upp och reviderar vid behov. Har du möjlighet, ta hjälp av externa bollplank. När jag, tillsammans med två andra tjejer, drev en PR-byrå skaffade vi ganska snabbt en så kallad skuggstyrelse eller advisory board. Ett mycket bra beslut som hjälpte oss att hålla fokus och rikta blicken framåt.