Som alltid när ett nytt år rings in, så översvämmas vi av trendrapporter om allt som tänkas kan. Vi har läst och läst, men framför allt pratat om vad vi tror blir de stora samtalsämnena inom vårt gebit. Och det här är några ämnen som vi tror kommer att vara extra heta i år:
- Syfte – att stå för något och se bortom att tjäna pengar
Att hitta sitt syfte behöver inte betyda att du måste rädda Amazonas regnskogar, men att veta och kunna formulera varför man gör det man gör har kommit att bli själva fundamentet i ett starkt varumärke. Dels för att vi vet att det är viktigt att känna mening och tillhörighet för att vi ska må bra och vara produktiva, men också för att det är ett företags kanske vassaste konkurrensfördel. Jag tror att vi är långt ifrån ensamma om att hellre stötta, köpa från eller arbeta för företag som har ett högre syfte, tar ansvar och arbetar för att göra världen lite bättre. Vi gillar varumärken som står för något och ser bortom att tjäna pengar. Och när det gäller dagens talangjakt så är syftet kritiskt, det är ett sätt att attrahera rätt människor av rätt anledning och avskräcka dem som kanske inte passar in. Så 2019 är året då allt fler företag tar ställning.
”If you stand for something, you will have people for you and people against you. But if you stand for nothing, you will have nobody for you and nobody against you”
Maurice Saatchi, en av grundarna till reklambyrån Saatchi & Saatchi
- Att vara mänsklig är det nya svarta
Vi kommer att prata om mänskliga varumärken, mänskliga arbetsplatser och mänskliga ledare. Hurra säger vi som brinner för frågan! Nu konkurrerar vi om känslor och upplevelser – värden som bara kan förmedlas av människor. Vi måste skapa företagskulturer där människor trivs och får förutsättningar att göra sitt allra bästa. Och där det är okej att göra misstag eftersom det är det bästa sättet att lära sig saker. Vi tror på en inkluderande och tillåtande företagskultur där människor med olika bakgrund och erfarenheter arbetar tillsammans för att skapa stordåd.
- Autonoma team med en tydlig mission ersätter silos
Gamla hierarkiskt uppbyggda organisationer rivs och ersätts av nätverk med snabbrörliga team som arbetar tvärfunktionellt för att lösa en specifik uppgift. De är autonoma, har ett tydligt formulerat syfte och befogenheter att hantera sin tid och sina resurser på det sätt de tycker är mest lämpligt. Det här arbetssättet kräver att vi som individer har god insikt om våra styrkor och svagheter och på vilket sätt vi bäst kan hjälpa teamet och företaget att lyckas. Vi gissar på att mellanchefer är på väg bort och ersätts av projekt- eller teamledare.
- Vi letar efter ledare med stort L
Trender kommer och trender går, men faktum är att ledarskapet står inför större utmaningar än någonsin tidigare. Vi har en global marknad där förändring är det nya normala och vi har en arbetsmarknad som genomgår det största skiftet sedan industrialiseringen. Gamla organisationsstrukturer ersätts av nya och ny teknik som utmanar gamla strukturer och arbetssätt. Och fort går det! Det här ställer stora krav på ledarskapet – nu letar vi efter ledare med stort L. Ledare som har en tydlig vision och som är bra på att kommunicera både mål och mening. De är nyfikna och villiga att undersöka och omfamna såväl nya trender, som verktyg och teknologi. De är prestigelösa och ser misslyckande som lärande och en förutsättning för att lyckas. De bygger syftesdrivna, diversifierade organisationer, och strävar efter att vara både inkluderande och tillåtande. De fattar att psykologisk trygghet hos medarbetarna är en avgörande framgångsfaktor. Inte så konstigt, med tanke på den här smått kaotiska osäkra världen vi lever i.
Kolla gärna in klippet med forskaren Amy Edmondson
- EQ viktigaste kompetensen
Efter att ha legat i malpåse några år kommer vi nu att prata om EQ igen. Begreppet myntades i början av 1990 och blev allmänt känt i mitten av 90-talet när den amerikanske psykologen och vetenskapsjournalisten Daniel Goleman kom ut med boken ”Känslans Intelligens”. EQ (emotionell intelligens) handlar om förmågan att förstå sina egna och andras känslor, som i sin tur påverkar våra beteenden och hur vi hanterar våra relationer. Att kunna samverka och arbeta effektivt med olika sorters människor både på och utanför arbetsplatsen är kritiskt, det kan vara skillnaden mellan de som lyckas och de som inte gör det. En bra grej är att EQ, till skillnad mot IQ, går att träna upp! Vi, på InnerBrand, är certifierade att utföra testen och har gjort den både på oss själv och andra – vi är eniga om att det här är årets ”måste-ha-verktyg”!
- Digital trötthet – Aningen digitalt trötta?
Skulle vi inte kunna ägna vår tid åt något vettigare? Det är en fråga allt fler ställer sig i skenet av att det verkar som att fler vänder sig bort från det digitala för att göra saker som känns meningsfullt IRL. Det betyder inte att vi tror att det digitala i sig är på nedgång. Det är det förstås inte. Vi kommer att fortsätt att kolla på Netflix, att handla och uträtta ärenden online, att knyta kontakter och hänga med kompisar på sociala medier, däremot kommer vi bli mer medvetna om vad vi faktiskt gör online och om den tiden vi spenderar där verkligen är värd det. Själv har jag blivit smärtsamt medveten om detta, när den genomsnittliga skärmtiden för en vecka poppar upp i mitt mobilfönster. Och när jag inser hur mycket tid det går åt till … just ingenting! Har satt som mål att prioritera min tid bättre under det kommande året.