Internetstiftelsen i Sverige, IIS, har nyligen släppt sin rapport ”Svenskarna och sociala medier 2016”. Den innehåller inte så mycket nytt, förändringarna från 2015 är förhållandevis små. Men tydligt är att sociala nätverk har blivit en naturlig del av vår vardag. Nästan tre av fem internetanvändare (58 %) använder dagligen sociala nätverk. Facebook fortfarande är populärast och fortsätter att öka i alla åldrar utom bland dem under 16 år. Där är det i stället Snapchat och Instagram som gäller. Twitter tappar däremot användare.
Linkedin är idag det tredje största sociala nätverket i Sverige, sett till antalet internetanvändarna över 16 år. De flesta är i åldersgruppen 26-55 och andelen män är något högre än kvinnor. Linkedin är världens största professionella nätverk med över 400miljoner använder över i stort sett hela världen. I Sverige är det en tredjedel av alla som uppgett att de har arbete (sysselsättning) som använder Linkedin. Nätverket växer stadigt, men ganska sakta.
Då kan man ju fråga sig vilka sociala medier som är bäst när det gäller varumärkes-byggande? Är det kanske Facebook – de är ju störst? Nej, det är inte alls säkert. Dels vill ni förmodligen inte nå alla Facebook- användare och det är inte heller säkert att era befintliga och potentiella kunder eller uppdragsgivare finns just där. Störst andel Facebookanvändare finns i åldersgruppen 16-25 år där 94 procent använder Facebook. Är de din målgrupp?
Instagram då? Just nu är Instagram populärt, men handen på hjärtat – har du koll på vilka bilder och vilket innehåll dina kunder tycker är intressant? Och har du i så fall tid och möjlighet att producera den typen av bilder? Och är dina kunder (eller intressenter) där överhuvudtaget?
Den senaste flugan är, som ni säkert vet, Snapchat och enligt rapporten är det den kanal som vuxit mest 2016. Snapchat används för att skicka meddelande – snaps – mellan två individer. Man kan som användare även ha följare och skapa stories som ligger öppna för följarna att ta del av. Det är den delen av Snapchat som företag främst använder sig av. Än så länge är de flesta användare relativt unga, men det kan förstås ändra sig.
Att twittra eller inte twittra – det är frågan. Ja, det beror förstås också på vilka du vill nå. På Twitter finna många journalister, opinionsbildare, företagsledare och debattörer så vill du nå dem eller driva opinion är det absolut rätt kanal för dig. Men du måste ha något att säga, annars är det helt meningslöst.
Och så har vi då min favoritkanal Linkedin, som förvisso växer, men ganska sakta. Tror att många fortfarande tror att Linkedin bara är ett slags CV-databas, som man bara går in på och uppdaterar när man är på jakt efter nytt jobb. Men så är det inte längre. Det är fortfarande en mycket viktig kanal för rekrytering (87 % av rekryterarna använder LinkedIn) men det är också en kanal för nätverkande, för att hämta och dela kunskap och för att bygga starka varumärken (både personliga varumärken och företagsvarumärken). När jag, det senaste halvåret, har varit ute och lyssnat på företag som pratar sociala medier så är det Linkedin som allt fler företag börjat intressera sig för. Man har helt enkelt sett kraften i att marknadsföra sig där, att uppmuntra medarbetarna att vara aktiva på social medier i allmänhet och på Linkedin i synnerhet. Det är nämligen ett utmärkt sätt för att stärka varumärket, bygga förtroende för sina produkter och tjänster, visa upp företagskulturen, positionera sig som experter och göra företaget mer mänskligt.
Sist men inte minst så har vi Youtube. Intresset för rörligt media växer explosionsartat just nu. 82 procent av alla internetanvändare tittar på Youtube. Nästan hälften (46 procent) gör det varje vecka och 18 procent gör det dagligen. Intressant statistik för Youtube worldwide får du här. Vill du satsa på Youtube behöver du svara på frågan: varför ska någon titta på just din video? Om du inte kan svara, kommer framgångarna att utebli.
Summa summarum: det finns egentligen ingen kanal som är bättre än någon annan. Det beror helt enkelt på vad man vill uppnå och vilka man vill bygga relationer med. Det allra viktigaste är hur man använder sina kanaler, det vill säga vilket innehåll man fyller dem med. Så att ”content is the king” är inget understatement. Du behöver en strategi och en sådan sätter du enklast ihop genom att svara på frågorna: vad, vem, var, varför, vilka och hur?
Sedan gäller det att mäta och utvärdera dina insatser, det vill säga – vad har du gjort, vad ledde det till och vilka resultat fick du? Du kan titta på antal följare, antal klick, räckvidd och målgrupp. Är det rätt personer som engagerar sig ditt innehåll, det vill säga som kommenterar, gillar och delar. Refereras det till dig på andra sociala medier? Men framför allt får du någon action? Är det till exempel några som kontaktar dig för eventuellt uppdrag? Om inte; gör om och gör rätt!