Det händer ganska ofta att människor kommer till oss för att de har fått höra att de behöver ”ta mer plats”. Det kan vara rent generellt eller kanske i en ledningsgrupp. Det kan också vara i sin yrkesroll som till exempel teamledare eller mellanchef. Ofta handlar det om att de här personerna upplevs som lite anonyma och svåra att få grepp om. De kan till exempel ha svårt att få gehör för sina idéer, att uttrycka tydliga åsikter eller helt enkelt bara att få sändningstid.
Det kan kännas svårt att veta var man ska börja och hur man ska göra, men egentligen är det inte så svårt. I grund och botten handlar det om kommunikation och att vara lite smart. Här är några tips på vad du kan göra!
1. Bestäm vilka frågor du vill driva och håll dig till dem.
När du sitter i möten måste du inte tycka till om allt – det ökar inte din trovärdighet. Bestäm istället vilka områden du ska tycka något om och se till att göra din röst hörd när de frågorna dyker upp på agendan.
2. Odla relationer
Det är lätt att hänga med samma människor hela tiden, av gammal vana eller för att det är bekvämast så. Men se till att lära känna andra i organisationen – ta för vana att äta lunch med minst en person i veckan utanför ditt vanliga gäng. Ta reda på hur de andra jobbar, vilka utmaningar de har och vad du skulle kunna göra för att hjälpa dem. Var generös med råd, tips och annan hjälp – det lönar sig alltid.
3. Kom med lösningar
Många är snabba på att peka på problem, men det är inte lika många som kommer med förslag på lösningar. Du måste bestämma dig, vill du vara en del av problemet eller en del av lösningen? Gör din hemläxa och kom med förslag. Även om du inte kommer med den perfekta lösningen så visar det på initiativförmåga och engagemang. Och att du vill bidra.
4. Håll koll på vilken roll du har i sammanhanget
Det händer väl oss alla att vi hamnar snett i möten ibland – säger fel saker eller missar att säga det vi borde ha sagt. Nyckeln till att undvika det är att hålla koll på vilken roll du förväntas ha. Är du den som förväntas leda mötet och ta beslut? Är du en av flera personer som bör ge input i en fråga? Är du bara med för att observera? Om du vet vilken roll du har är det enklare att förbereda sig och ta plats på rätt sätt.
5. Träna ditt sätt att kommunicera
Kom ihåg att det är inte bara vad du säger, utan också hur du säger det. Och hur du ser ut när du säger det. Du skickar hela tiden ut signaler som andra snappar upp och tolkar. Vadet är viktigt men huret är avgörande. Mycket av pondusen sitter där. Tänk på rösten – taltempo, volym, pauser, betoningar? Ögonkontakt? Hållning?