”Hjälp, jag är helt okarismatisk och mitt ämne är ”tråkigt” – nu måste jag hålla en presentation!”
Så här låter det ganska ofta när vi är ute och talartränar chefer och medarbetare, det är faktiskt en av de vanligaste utmaningarna vi ställs inför. Vi jobbar mycket med revisionsbranschen, advokatbyråer och läkemedelsföretag – det handlar alltså om ytterst kompetenta, och för det mesta högt specialiserade, yrkesmänniskor som ofta behöver förklara komplicerade saker, både i möten och presentationer. Många är obekväma i talarsituationer, och känner att de har svårt att nå fram med sitt budskap – ofta för att de själva är rädda för att ämnet är för ”tråkigt”.
Men frågan är, behöver man ha ett ”roligt” ämne och själv vara extrovert och karismatisk för att bli en duktig talare? Det enkla svaret är naturligtvis nej, det behöver man inte. Det är relativt få förunnat att känna sig helt bekväma med att tala inför en grupp, och de flesta av oss har inte den där naturliga karisman, utstrålningen som lyser upp ett rum. Men den goda nyheten är att det inte heller är nödvändigt.
Karisma kan vara kontraproduktivt
Det verkar till och med vara så att karisma kan vara kontraproduktivt när vi vill nå fram med ett budskap. Enligt en studie av Jochen Menges, forskare och professor vid Cambridges Judge Business School, finns det en risk att en väldigt karismatisk talare får all uppmärksamhet själv och därmed hämmar lyssnarnas egna känslomässiga reaktioner på det hen säger. Eftersom vi människor bättre kommer ihåg sådant som påverkar oss känslomässigt, kommer publiken att vara mindre benägen att minnas en karismatisk talares presentation. De kommer antagligen ihåg att de gillade talaren, men risken är stor att de inte minns vad hen sa.
Tricket för att bli en bra talare är alltså inte karisma utan närvaro – förmågan att fokusera på dem som lyssnar och inte på dig själv. Det handlar alltså om att rikta all sin uppmärksamhet utåt, mot dem som lyssnar. Istället för att tänka på hur de uppfattar dig, ska du fokusera på att dela med dig av ditt budskap. Närvaro och förmågan att nå fram till sina åhörare, och att känna sig bekväm framför en publik, går att öva sig till. Eller rättare sagt, det är något alla behöver öva på. Även de mest rutinerade (och karismatiska) inspirationstalarna övar. Och övar ännu mer.
Här är några konkreta saker att öva på:
Ögonkontakt
Att ha ögonkontakt med alla i rummet är helt avgörande för din presentation. På så vis inkluderar du alla och ökar deras engagemang. I mindre sammanhang är det viktigt att titta på alla och inte missa dem som sitter längst bort runt bordet eller i utkanten av rummet. Är det en stor publik går det förstås inte att titta på var och en, då gäller det snarare att inte missa någon del av publiken, att bara stå på ena sidan av scenen till exempel. Det kan kännas fånigt, men testa att sätta ut stolar i rader som du sedan övar ögonkontakt med. Fånigt, men effektivt!
Byt mindset
Ett oerhört bra knep för att både öka sin närvaro och att dessutom känna sig mindre nervös är att byta mindset. Istället för att fokusera på din egen prestation, exakt vad du ska säga och allt som kan gå fel (vi är för det mesta våra egna värsta kritiker), fokusera på din publik och det budskap du vill att publiken ska få med sig. Öva på din presentation så mycket att du känner att du kan ämnet, att du har en röd tråd och att du vet vad du ska säga. Lägg sedan bort ditt manus och var närvarande med publiken istället.
Engagemang
Duktiga talare kan få vilket ämne som helst att bli intressant, även de allra ”tråkigaste”. Och dåliga talare kan få det roligaste ämnet att falla platt. Skillnaden är engagemang – vi människor gillar att lyssna på personer som är engagerade. Den som talar om ett ämne hen brinner för blir automatiskt mer intressant att lyssna på – hen blir mer dynamisk, mer övertygande och det är större chans att publiken kommer ihåg budskapet.
Behöver du öva på att bli mer närvarande och att nå fram med ditt budskap? Vi hjälper gärna till! Vi är vana att coacha och talarträna på alla nivåer, både erfarna talare och nervösa nybörjare. Vi coachar antingen enskilt eller i små grupper (företagsinternt) om max nio personer – med säkert social distancing avstånd.
Här kan du läsa mer om hur vi jobbar med kommunikationsträning. Kontakta oss gärna så berättar vi mer!